University of Twente Student Theses
Opstaan of zittenblijven? : een kwalitatief onderzoek naar zittenblijven in het voortgezet onderwijs in Nederland
Verbeeten, J. (2015) Opstaan of zittenblijven? : een kwalitatief onderzoek naar zittenblijven in het voortgezet onderwijs in Nederland.
PDF
875kB |
Abstract: | Zittenblijven (het herhalen van een leerjaar) komt in het Nederlands voortgezet onderwijs relatief vaak voor. Het percentage gemiddeld aantal zittenblijvers in Nederland ligt ongeveer 7,7% hoger dan het percentage gemiddeld aantal zittenblijvers van de OESO-landen (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling): In Nederland blijft ongeveer 22% van de leerlingen zitten, tegenover het OESO-gemiddelde van 14,3% (Inspectie van het Onderwijs, 2012). In de onderzoeksliteratuur naar de effecten van zittenblijven zijn de meningen verdeeld. Zowel positieve als negatieve aspecten komen in de literatuur naar voren. Een positief aspect van zittenblijven zou zijn dat leerlingen zich zekerder gaan voelen, waardoor ze beter mee kunnen komen met de rest (Rothstein, 2000). Een negatief aspect zou echter kunnen zijn dat het te duur is en dat de prestaties van zittenblijvers na het herhaaljaar weer naar het oorspronkelijke niveau zakken, waardoor zij op de lange termijn geen profijt hebben van hun jaartje extra (e.a. Goos, Belfi, De Fraine, Van Damme, Onghena & Petry, 2013; Juchtmans & Vanderbroucke, 2013; Knipparth, 2013; Luyten, Staman & Visscher, 2013; Meijnen, 2013; Vandecandelaere, Vanlaar, Goos, De Fraine & Van Damme, 2013). Dit onderzoek beantwoordt de vraag: ‘Wat is de houding van schoolleiders op Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs ten opzichte van het fenomeen zittenblijven?’. Hiertoe zijn tien schoolleiders van scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland geïnterviewd. Uit deze tien interviews blijkt dat de schoolleiders meer willen personaliseren in het onderwijs en dat ze open staan voor veranderingen en overheidinitiatieven om zittenblijven tegen te gaan of te verminderen. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/68858 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page