Voedselverspilling onder Nederlandse jongeren - een communicatiestrategie om de intentie inzake vleesverspilling te veranderen. Onderzoek naar communicatiestrategieën om voedselverspilling tegen te gaan.

ESHUIS, J.G.J. (2016) Voedselverspilling onder Nederlandse jongeren - een communicatiestrategie om de intentie inzake vleesverspilling te veranderen. Onderzoek naar communicatiestrategieën om voedselverspilling tegen te gaan.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Het fenomeen voedselverspilling is nog altijd een actueel onderwerp dat in de gehele voedselketen het meeste voorkomt bij de consument. Voedselverspilling bevat aanzienlijke gevolgen op sociaal en financieel gebied en het milieu wordt er ernstig door aangetast. Vooral vleesverspilling blijkt flink bij te dragen aan de belasting van het milieu. Daarom wordt er in dit onderzoek onderzocht of men met behulp van een communicatiestrategie in de vorm van een digitale poster een verandering in de gedragsintentie plaats kan laten vinden inzake vleesverspilling. Door middel van een between-group design worden aspecten van het gedrag gemeten en beïnvloed door middel van een digitale poster. Uit de resultaten blijkt echter dat de poster niet heeft bijgedragen aan het veranderen van de gedragsintentie. Ten tweede is er gevonden dat de factoren risicoperceptie en subjectieve norm niet als moderator fungeren voor de relatie tussen attitude of waargenomen gedragscontrole met intentie. Dus: de verandering van de gedragsintentie wat betreft vleesverspilling behoeft een andere aanpak dan een digitale poster waarin feiten, ernstige gevolgen en mogelijke oplossingen worden aangeboden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Jesse Eshuis Music
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/69088
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page