University of Twente Student Theses
Reduceren van het aantal uren in het volgoed magazijn door het gebruik van de DMAIC methode.
Eekelen, L.D.P. van (2015) Reduceren van het aantal uren in het volgoed magazijn door het gebruik van de DMAIC methode.
PDF
1MB |
Abstract: | Vanuit logistiek oogpunt is het een hele klus om gebrouwen Grolsch bier bij de klant te krijgen. Deze logistieke keten begint bij het magazijn van Grolsch in Enschede. Hier wordt verpakt bier (volgoed) in vrachtwagens geladen en emballage wordt verwerkt om wederom de verpakkingslijnen in te gaan. De kosten per hl moeten omlaag om te kunnen concurreren met andere brouwerijen in Europa. Een grote kostenpost is personeel. Tijd is dus zeer kostbaar. Het volgoed magazijn vormde gedurende drie uitgestrekte maanden het decor voor de stage opdracht. De processen die hier plaatsvinden lijken vanaf een afstand soepel te verlopen. Targets worden gehaald en producten komen op tijd en volledig bij de klant. Als je beter gaat kijken zijn er nog tal van kleine onhandigheden in het proces geslopen. De opdracht is om deze in kaart te brengen en te verbeteren. Door middel van een Lean aanpak, metingen, SAP en een klein beetje statistiek wordt eerst de huidige situatie beschreven. Personeel in het volgoed is bezig met de banen leeghalen vanuit productie( 14%), het bemannen van de balie bij de belading coördinator (21%), verplaatstaken (2%), het laden van de vrachtauto’s (31%) en een groot deel aan overige taken als schoonmaken, stickers plakken en storingen verhelpen (34%). De meeste tijd zit dus in het laden van vrachtauto’s en overige taken. Het proces van het laden van vrachtauto’s is hierboven schematisch weergeven. De vrachtwagen direct beladen geeft minder werk voor de heftruckchauffeur, maar brengt risico’s op fouten en lange verblijftijden met zich mee. De lean aanpak werkt voor de beschikbare tijd en huidige cultuur niet voldoende goed, dus wordt na de define fase een andere weg ingeslagen. Grolsch staat grote veranderingen in de operatie te wachten als het Global Template project wordt uitgerold. Dit heeft effect op alle processen die met SAP te maken hebben. Verbeterprojecten die hierdoor geen vruchtbare toekomst hebben zijn daarom gemeden. Fusten op houten pallets vragen veel extra handelingen in het magazijn. Voor de europallets is een werkinstructie geschreven volgens het nieuwe Training Within Industry format waar Grolsch verder op kan bouwen bij implementatie van TWI in de nabije toekomst. De resultaten van de analyses tijdens de stage leiden tot diverse aanbevelingen. Er kan tijd bespaard worden op verschillende manieren; door houten pallets te vervangen door kunststof pallets voor artikelen met een voldoende grote trips per annum (14,35 uur/week). Door het aantal taken in de terminal tot een minimum te beperken (1 uur/week) en door meer vrachten te direct laden (6 uur/week). Met direct laden moet begonnen worden met testen om betere resultaten te behalen. |
Item Type: | Internship Report (Master) |
Clients: | Grolsch, the Netherlands |
Faculty: | ET: Engineering Technology |
Subject: | 52 mechanical engineering |
Programme: | Mechanical Engineering MSc (60439) |
Keywords: | Lean, Warehouse |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/69195 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page