University of Twente Student Theses

Login

Promoten lesboeken Maatschappijleer de creatie van een Europese identiteit?

Bong, E.J. (2016) Promoten lesboeken Maatschappijleer de creatie van een Europese identiteit?

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:In dit onderzoeksverslag is onderzocht of lesboeken Maatschappijleer de ontwikkeling van een Europese identiteit promoten. Het doel van dit onderzoeksverslag is mijn onderzoek te presenteren met betrekking tot de promotie van een Europese identiteit aan de hand van lesboeken Maatschappijleer. Twee lesboeken Maatschappijleer zijn hiervoor onderzocht: het lesboek voor VWO 'Thema's Maatschappijleer' (2012) en het lesboek voor HAVO-VWO 'Seneca' (2012). Er is onderzoek gedaan naar het referentiepunt van lesboeken Maatschappijleer (Nederland en / of Europa); ook is onderzocht of Europese kenmerken in lesboeken Maatschappijleer worden toegelicht aan de hand van praktische voorbeelden. Kwantitatieve inhoudsanalyses lieten zien dat lesboeken Maatschappijleer Nederland als referentiepunt hanteren: er wordt wel gesproken in 'wij' en 'ons'-termen met een verwijzing naar Nederland. Daarentegen wordt er niet gesproken in 'wij' en 'ons'-termen met een verwijzing naar Europa. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat lesboeken Maatschappijleer Europese kenmerken veelal cursorisch noemen: Europese kenmerken (zoals 'Europese rechten') worden genoemd waarna de betekenis van deze Europese kenmerken echter niet wordt toegelicht aan de hand van praktische voorbeelden. Op basis van deze resultaten zijn aanbevelingen geformuleerd die zijn te vinden aan het einde van dit onderzoeksverslag. Als lesboeken bijvoorbeeld spreken in 'wij' en 'ons'-termen met een verwijzing naar Nederland, zou er ook gesproken moeten worden in 'wij' en 'ons'-termen met een verwijzing naar Europa. Ook zou bij de toelichting van de betekenis van Europese kenmerken praktische voorbeelden gebruikt kunnen worden zodat leerlingen zich meer kunnen voorstellen bij het 'onbekende Europa'. Bij Europese rechten kan er bijvoorbeeld worden ingegaan op manieren waarop Europese burgers hun Europese rechten kunnen gebruiken: "Zoals je wellicht weleens hebt gemerkt als je op vakantie gaat, mogen wij als Europese burgers vrij reizen tussen lidstaten van de Europese Unie."
Item Type:Essay
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:70 social sciences in general
Programme:Social Studies Education MSc (68618)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/69224
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page