University of Twente Student Theses

Login

Het Effect van Self- Explanation Questions in een Educatieve Game op de Game en Leerprestatie

Langkamp, L.U. (2016) Het Effect van Self- Explanation Questions in een Educatieve Game op de Game en Leerprestatie.

[img] PDF
1MB
Abstract:Het spelen van games is al een bekend onderzoeksterrein en vormt een belangrijk onderdeel van onze sociale en mentale ontwikkeling. Strategische online games zijn een relatief nieuwe vorm van educatie. Voor deze vorm van educatie hebben leerlingen ondersteuning nodig om het leerproces te vereenvoudigen. Deze ondersteuning wordt binnen de game ter beschikking gesteld. Deze studie is opgestart om in een GBL omgeving te testen of self- explanation questions een effectieve instructiemethode zijn om de game en leerprestatie van leerlingen te verbeteren. Daarvoor werden twee condities met elkaar vergeleken: een experimentele conditie, die self- explanation questions (guided discovery) kregen, en een controle conditie, die geen self explanation questions (pure discovery) kregen. De resultaten van de posttest laten zien dat de experimentele conditie een significant hogere game en leerprestatie heeft dan de controle conditie. Er is geen verschil gevonden tussen de condities op het gebied van motivatie na het invullen van de self-explanation questions.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:54 computer science, 77 psychology
Programme:Psychology MSc (66604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/69433
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page