University of Twente Student Theses

Login

Betere conceptvorming bij natuurkundeleerlingen door gebruik te maken van video instructie.

Beek, A.D. van (2016) Betere conceptvorming bij natuurkundeleerlingen door gebruik te maken van video instructie.

[img]
Preview
PDF
8MB
Abstract:Binnen het natuurkunde onderwijs wordt het hoofdstuk elektriciteit door veel leerlingen als lastig ervaren. Uit veel studies blijkt dan ook, dat er rondom dit onderwerp veel misconcepten heersen onder leerlingen en zelfs onder studenten van de universiteit. Met een model van conceptuele verandering zijn er daarom twee instructiemethoden ontworpen (video instructie en een papieren instructie) aan de hand van opgestelde richtlijnen. Het verschil tussen beide methoden is dat de instructievideo’s gebruik maken van dynamische afbeeldingen en animaties, in combinatie met een gesproken toelichting waar de papieren instructie gebruik maakt van statische afbeeldingen en tekst. Om te bepalen welke instructiemethode voor een betere conceptvorming zorgt, is er een instrument ontwikkeld waarmee er verschillende subconcepten van elektriciteit geïnventariseerd kunnen worden. Onderzocht is of instructievideo’s, ontworpen aan de hand van de richtlijnen voor het ontwerpen van conceptuele video’s, voor een betere conceptvorming bij elektriciteit zorgen vergeleken met een papieren instructie bij (1) stroom(behoud), (2) stroomrichting, (3) spanningsverdeling en (4) differentiatie tussen spanning en stroom. Uit de resultaten blijkt, dat de leerlingen op al deze subconcepten met video’s meer vooruitgaan dan bij een papieren instructie. Desondanks is het aantal leerlingen met een goed concept omtrent spanningsverdeling en de differentiatie tussen spanning en stroom wel laag uitgevallen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (68404)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/69553
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page