University of Twente Student Theses
Het leren van de CVS: de toegevoegde waarde van oefenen en verklaren bij directe instructie.
Poort, A. (2016) Het leren van de CVS: de toegevoegde waarde van oefenen en verklaren bij directe instructie.
PDF
647kB |
Abstract: | Een van de dingen die kinderen op school leren is hoe zij moeten experimenteren en hoe zij daar conclusies uit kunnen trekken. Per experiment mag één variabele worden veranderd, dit staat centraal bij de Control of Variables Strategy (CVS). Directe instructie helpt bij het ontwikkelen hiervan. Door kinderen vervolgens te laten oefenen met experimenteren zou de methode concreter worden. Er werd verwacht dat leerlingen die oefenden meer zouden leren dan kinderen die alleen de demonstratie kregen. Daarbij zouden kinderen meer lerenwanneer zij hun handelingen verklaren. Dit zou tot een extra leerwinst moeten leiden bovenop het oefenen. Dit is onderzocht met een experiment met 62 kinderen. Zij maakten allemaal een pre-test en post-test en kregen een demonstratie. Kinderen in de oefen conditie mochten na de demonstratie oefenen, kinderen in de verklaar conditie werd daarbij gevraagd hun experimenten te verklaren. In alle condities was er een leerwinst, maar was alleen significant in de demonstratie conditie. Uit deze resultaten bleek dat er nog weinig zekerheid bestaat over de toegevoegde waarde van oefenen en verklaren bovenop directe instructie. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat er gebeurt als alle bronnen van afleiding bij oefenen wegvallen of als in alle condities evenveel tijd zit tussen instructie en post-test. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Psychology BSc (56604) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/69934 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page