University of Twente Student Theses
Systematische naamgeving van organische moleculen in 4 VWO
Ludden, M.J.W. (2016) Systematische naamgeving van organische moleculen in 4 VWO.
PDF
883kB |
Abstract: | Al jaren heerst binnen de sectie scheikunde op het Bonhoeffer College Van der Waalslaan te Enschede het gevoel dat leerlingen slecht scoren op het onderdeel systematische naamgeving, hetgeen aan het eind van periode 2 wordt getoetst. Binnen dit Onderzoek van Onderwijs (OvO) is, met behulp van de Data®team methode, gekeken naar dit probleem. In eerste instantie is vastgesteld dat er inderdaad een probleem met betrekking tot het aantal leerlingen dat goed scoort op het onderdeel systematische naamgeving, het aantal leerlingen dat goed scoort, is te laag. Vervolgens is een hypothese opgesteld over de mogelijke oorzaak van het slechte scoren van de leerlingen. In de eerste cyclus is met behulp van kwantitatief onderzoek gekeken of er een relatie is tussen het resultaat behaald op het onderdeel systematische naamgeving en het gemiddelde cijfer voor de taalvakken die leerlingen aan het eind van periode 2 hebben. Er bleek een significant verschil in taalcijfers te zijn tussen leerlingen die slecht scoren op systematische naamgeving van organische moleculen en de leerlingen die goed scoren op systematische naamgeving van organische moleculen. Gebaseerd op dit gegeven, konden nog geen aanbevelingen worden gedaan om het onderzoek daadwerkelijk te verbeteren. Daarom is een tweede cyclus opgestart. Met behulp van kwalitatief onderzoek is vervolgens gekeken naar de mening van docenten en leerlingen over de methode, de lessen, hoeveelheid oefening en het digitale boek. Verwacht wordt, dat de oorzaak van het slechte scoren met een aantal oplossingen, zoals het structureel toepassen van assessment for learning en het innemen van de antwoordenboekjes, een behoorlijke verbetering te bewerkstelligd kan worden. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/70445 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page