Modelleren voor nu en in de toekomst

Hekker, Michael and Weerd, Laura van de (2014) Modelleren voor nu en in de toekomst.

[img]
Preview
PDF
4MB
Abstract:Binnen dit onderzoek wordt gekeken naar de ontwikkeling van de cognitieve structuur en de modelleervaardigheden van leerlingen uit 5VWO met een natuurprofiel. Dit is naar aanleiding van de grote overbrugging tussen het VWO en het WO wat betreft de eisen voor de modelleervaardigheden. Op het moment zijn er grote verschillen zichtbaar tussen leerlingen, de één heeft modelleren zo onder de knie en voor de ander lijkt het maar niet te lukken. In dit onderzoek wordt gekeken waarin de cognitieve schema’s verschillen van deze leerlingen, zodat er een oplossing geboden kan worden voor dit probleem. Het onderzoek is grotendeels gebaseerd op de 3CM-methode van Barnard, maar ook de theorie van Tall is een belangrijk uitgangspunt. Gebleken is dat leerlingen die veel onderlinge verbanden weten te leggen tussen begrippen, ook het beste in staat zijn om op een goede manier te modelleren. Als dit uit een kleinschalig onderzoek al blijkt, verdient het zeker aanbeveling dit grootschaliger uit te voeren. De uitkomst van het onderzoek biedt namelijk zeker mogelijkheden om de overbrugging tussen het VWO en het WO te verkleinen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (68404)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/70449
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page