Ontwerp en evaluatie Life & Science Leerjaar 2

Boijmans, Joyce (2015) Ontwerp en evaluatie Life & Science Leerjaar 2.

[img]
Preview
PDF
29MB
Abstract:Excellentie in het onderwijs is al jaren populair, zowel op scholen als in de politiek. Daarnaast wordt men steeds bewuster van het belang van goed wetenschappelijk onderwijs. Scholen en overheid worden zien steeds meer de mogelijkheden die excellentie en (hoog)begaafdheid met zich mee kunnen brengen. Er worden, naast de normale vakken op het atheneum en gymnasium, vaker programma’s ontwikkeld voor kinderen die extra uitdaging kunnen gebruiken. In opdracht van het Bonhoeffer College van der Waalslaan is in samenwerking met de Universiteit Twente en Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) een nieuw vak ontwikkeld voor getalenteerde leerlingen in de onderbouw van het vwo, waarbij wetenschappelijke vaardigheden worden aangeleerd. Dit vak, Life & Science genaamd, wordt aangeboden als verplicht vak van twee lesuren per week in alle drie leerjaren van de onderbouw. Het heeft als doel om de wetenschappelijke vaardigheden Ontwerpen, Onderzoeken, Waarderen en Oordelen aan te leren. Dit onderzoek beperkt zich tot het tweede leerjaar van dit vak, waarin de nadruk ligt op de vaardigheid Onderzoeken, ondersteund door de vaardigheden Informatievaardigheden, Waarderen en Oordelen en Samenwerken. Binnen dit onderzoek is een didactisch model ontwikkeld aan de hand van de door de leerlingen te behalen vaardigheden. Dit didactisch model is vertaald naar een lessenserie en lesmateriaal welke naderhand zijn geëvalueerd op hun inhoud. Daarnaast is het volledige ontwerp geëvalueerd en is bekeken of de gewenste vaardigheden ook daadwerkelijk zijn behaald.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science and Technology MSc (60023)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/70451
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page