University of Twente Student Theses

Login

Leerlingen over het vak Maatschappijleer : een Q methodology onderzoek

Mul, Hinke M. (2015) Leerlingen over het vak Maatschappijleer : een Q methodology onderzoek.

[img] PDF
1MB
Abstract:In dit onderzoek werd gekeken of er verschillende groepen leerlingen te onderscheiden zijn binnen het maatschappijleeronderwijs. Dit op basis van de mate van overeenkomst tussen de persoonlijke culturen van leerlingen (thuis en bij vrienden) en de cultuur op school en bij het vak maatschappijleer. Er bleken vijf groepen leerlingen te onderscheiden zijn, die de overgang tussen de diverse culturen verschillend ervaren. Sommige leerlingen, met maatschappelijk betrokken persoonlijke culturen, ervaren deze overgang als soepel. Wanneer met name de ouders minder maatschappelijk betrokken zijn en de overgang derhalve lastiger wordt, lijkt dat negatieve gevolgen te hebben op de mate van succes op school en bij maatschappijleer. Een zeer kwalijke zaak bij het vak wat de kern vormt van burgerschapsvorming in het voortgezet onderwijs en leerlingen de mogelijkheid zou moeten bieden tot politieke en maatschappelijke participatie. Juist voor leerlingen die deze interesses en mogelijkheden niet vanuit thuis meekrijgen, zou maatschappijleer een kader moeten bieden van waaruit leerlingen kunnen meedenken en meedoen in de maatschappij. Dit is namelijk niet alleen in het belang van de burgers zelf, maar ook voor het effectief functioneren van de democratie.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/70453
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page