University of Twente Student Theses
Ontwikkeling van een meetinstrument voor creativiteit in het 21e eeuwse Nederlandse onderwijs
Laat, B. de (2016) Ontwikkeling van een meetinstrument voor creativiteit in het 21e eeuwse Nederlandse onderwijs.
PDF
716kB |
Abstract: | De verschuiving van een statische industriële maatschappij naar een dynamische kennismaatschappij in de 21e eeuw zorgt ervoor dat er meer aandacht komt voor bepaalde vaardigheden in het onderwijs. Creativiteit, het kunnen bedenken en/of produceren van nieuwe en waardevolle ideeën, wordt als erg belangrijk gezien, zowel door beleidsmakers als door docenten, maar hier wordt niet veel aandacht aan besteed in het huidige onderwijs. Om de integratie van creativiteit in het onderwijs te ondersteunen, is in dit onderzoek een meetinstrument voor creativiteit ontwikkeld. Creativiteit is hier benaderd als een cognitief proces, dat zowel divergent als convergent denken omvat. Het meetinstrument moest een valide en betrouwbare meting van creativiteit kunnen geven en daarnaast de ontwikkeling van creativiteit ondersteunen. Het eindproduct omvat een opdracht, uitleg en rubric voor creativiteit. Verder onderzoek kan gedaan worden naar self-management en -assessment van leerlingen bij het gebruik van dit instrument. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Clients: | Stichting Leerplan Ontwikkeling |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/70592 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page