University of Twente Student Theses
De invloed van instructie gericht op de drie wiskundige werelden van David Tall: het bevorderen van relationeel begrip bij het introduceren van exponentiële groei.
Linneman, M.H. (2016) De invloed van instructie gericht op de drie wiskundige werelden van David Tall: het bevorderen van relationeel begrip bij het introduceren van exponentiële groei.
PDF
1MB |
Abstract: | Een doel van instructie geven is om leerlingen naar een hoger niveau te tillen. Om te onderzoeken welke invloed instructie heeft op niveauverhoging van leerlingen in vwo4 bij het introduceren van exponentiële groei is er middels Lesson Study een introductieles voorbereid en uitgevoerd waarmee denkstappen van leerlingen zichtbaar worden gemaakt. Kenmerkend voor deze introductieles is het spelen van een bankspel waarmee voorkennis geactiveerd wordt en een aansluitend instructiestencil met theorie, voorbeelden en opdrachten, dat toegespitst is op de wiskundige werelden van David Tall. Concepten die leerlingen gebruiken en de denkstappen die ze zetten tijdens de les worden bijgehouden door middel van signaleringslijsten en video-opnames. Uit de resultaten van een pre- en posttest, die elke leerling voorafgaand en na afloop van de introductieles maakt, blijkt dat het merendeel van de leerlingen in vrij korte tijd een duidelijke niveauverhoging laat zien. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 31 mathematics, 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/70658 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page