University of Twente Student Theses
De rol van motivatie in het keuzeproces van scholieren : Een statistische analyse naar de factoren die een rol spelen bij het kiezen voor het vak Maatschappijwetenschappen
Mokarram, A.R. (2016) De rol van motivatie in het keuzeproces van scholieren : Een statistische analyse naar de factoren die een rol spelen bij het kiezen voor het vak Maatschappijwetenschappen.
PDF
857kB |
Abstract: | Maatschappijwetenschappen is als keuzevak afhankelijk van het aantal leerlingen dat voor het vak kiest. Om leerlingen te kunnen enthousiasmeren voor het vak en om een stabiele stroom aan leerlingen te kunnen garanderen, is het belangrijk om te weten hoe leerlingen zich motiveren voor het vak en waarom ze voor het vak kiezen. Dit onderzoek heeft aan de hand van een kwantitatieve onderzoeksmethode de factoren in kaart weten te brengen die voor leerlingen doorslaggevend zijn bij het kiezen voor het vak Maatschappijwetenschappen. Uit de analyse blijkt dat leerlingen vaker voor het vak Maatschappijwetenschappen kiezen wanneer zij: (1) zelf positief gemotiveerd zijn voor het vak, (2) wanneer zij de voorlichtingen voor het vak positief beoordelen en (3) wanneer zij de docent die het vak geeft positief beoordelen. Daarnaast tonen de resultaten aan dat, in tegenstelling tot populaire veronderstellingen en theoretische argumenten, (1) het geslacht van de leerling en (2) het beeld van de medeleerlingen, geen rol spelen in de motivatie of de keuze van leerlingen voor het vak Maatschappijwetenschappen. Deze bevindingen moeten enerzijds scholen, en met name de Maatschappijwetenschappen docenten, informeren over hun rol in het motiveren van leerlingen. Anderzijds stellen de bevindingen scholen en docenten in staat om op een effectieve manier de motivatie en het keuzegedrag van leerlingen te beïnvloeden. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 70 social sciences in general, 81 education, teaching |
Programme: | Teaching Social Sciences and Humanities in secondary education MSc (68535) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/70706 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page