University of Twente Student Theses
Schetsen in de O&O les : Ontwikkeling en evaluatie van een instructievideo
Staay, Y. van der (2016) Schetsen in de O&O les : Ontwikkeling en evaluatie van een instructievideo.
PDF
19MB |
Abstract: | Ontwerpers maken in de praktijk veel gebruik van schetsen om een grote variatie aan ideeën op papier te zetten. Bij ontwerpprojecten binnen het vak ‘Onderzoek en Ontwerpen’ (O&O) wordt daarentegen door leerlingen nauwelijks geschetst. Vanuit de scholen wordt nagenoeg geen aandacht aan het onderwerp ‘schetsen’ besteed. Doel van het onderzoek was derhalve het ontwikkelen van een instructievideo over de basistechnieken van het schetsen voor klas 1, en het evalueren van het effect van de instructievideo op het schetsgedrag. Door middel van een ontwerpopdracht is het effect van de video getest. Uit analyse van de schetsen bleek dat het materiaalgebruik uit de video door de leerlingen wordt overgenomen. De resultaten leken erop te wijzen dat het kijken van de video voor een verhoging van het aantal ideeën en de schetssnelheid zorgt. Een statistische analyse bevestigde dit echter niet. Het lijkt zinvol om de mogelijkheden van instructievideo’s in de O&O-les verder te onderzoeken. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/70793 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page