University of Twente Student Theses

Login

De ontwikkeling van een applicatie die sociale en emotionele vaardigheden van kinderen ondersteunt

Wall, E. de (2016) De ontwikkeling van een applicatie die sociale en emotionele vaardigheden van kinderen ondersteunt.

[img] PDF
14MB
Full Text Status:Access to this publication is restricted
Embargo date:14 July 2066
Abstract:In opdracht van het Het Centre for eHealth and Wellbeing Research wordt er een applicatie ontwikkeld om de emotionele en sociale vaardigheden bij kinderen van 6 tot en met 8 jaar te ondersteunen. Deze applicatie is een aanvulling op het lessysteem van de basisschool. De applicatie zal dan ook buiten schooltijd samen met de ouder worden gespeeld. Op deze manier leren ouder en kind samen de emotionele en sociale vaardigheden. Ook zal door de applicatie de relatie tussen ouder en kind kunnen verbeteren. Deze applicatie zal bestaan uit vijf modules. In dit verslag wordt één van de vijf modules uitgewerkt, namelijk ‘Emotionele vaardigheden’. Om helder te krijgen hoe de applicatie een toevoeging kan zijn op het huidige aanbod, vond eerst een concurrentieanalyse plaats. Er werd onder andere gekeken naar applicaties, die gaan over emotionele en sociale vaardigheden. Daarnaast werden boeken en trainingen onderzocht, die sociale en emotionele vaardigheden ondersteunen. Vervolgens werd er gekeken naar vernieuwende applicaties, omdat de applicatie in ontwikkeling moet worden neergezet als een vernieuwend product. Om meer inzicht te krijgen in de verwachtingen van de doelgroep, is er een interview gehouden met een aantal ouders van kinderen (6-8 jaar). Er werd uitgelegd wat het doel is van de applicatie en hoe dit doel bereikt gaat worden door middel van leuke activiteiten. Daarna werd er gevraagd naar de mening van de ouders. Deze meningen zijn meegenomen bij de ontwikkeling van de applicatie. Ook is er een workshop gehouden met kinderen rond de 8 jaar. Door middel van leuke opdrachten is er naar de mening van de kinderen gevraagd. De kinderen konden hun emoties uiten door middel van het plakken van stickers en ze mochten hun favoriete karakter samenstellen. De uitkomsten van de workshop zijn ook meegenomen bij de ontwikkeling van de applicatie. Na deze verschillende analyses werden er ideeën gegenereerd. Er werden verhalen bedacht en karakters gecreëerd om de content van de vijf modules te ondersteunen. Aan de hand van de workshop met de kinderen werden er twee karakters gekozen om verder te ontwikkelen. Ook zijn er tien leuke activiteiten gemaakt om de emotionele vaardigheden te ondersteunen. Met vijf activiteiten zijn er gebruikstesten uitgevoerd. Er zijn observaties gedaan en er is naar de mening van ouder en kind gevraagd. Op basis van deze gebruikersevaluatie is er een verbeterde versie van de vijf activiteiten ontwikkeld. Naar aanleiding van de gebruikerstest is het uiteindelijke karakter gekozen om verder ontwikkeld te worden. Tot slot zijn er aanbevelingen gedaan voor de uiteindelijke ontwikkeling van de app.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/71157
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page