University of Twente Student Theses

Login

Statische & Dynamische Visualisaties bij Optimalisatieproblemen : De invloed van visualisaties op de prestaties van wiskunde A leerlingen in 5 vwo

Vries, L.O. de (2016) Statische & Dynamische Visualisaties bij Optimalisatieproblemen : De invloed van visualisaties op de prestaties van wiskunde A leerlingen in 5 vwo.

[img] PDF
2MB
Abstract:Op het Twents Carmel College op locatie Lyceumstraat in Oldenzaal ervaart de wiskundesectie dat leerlingen van 5 en 6 vwo bij wiskunde A op vraagstukken over optimaliseren regelmatig vastlopen. Eén van de vakdocenten denkt dat dit komt omdat leerlingen het moeilijk vinden om de opdrachtomschrijving en de visualisatie van het optimalisatieprobleem te combineren. Uit analyse van de door leerlingen te volgen oplossingsaanpak, volgt dat er een scala aan potentiële probleempunten moet worden overwonnen. Eén probleempunt sluit aan bij de ervaring van de vakdocent; bij leerlingen ontstaat een mismatch tussen wat ze zien en wat er te zien is. Goed ontworpen visualisaties en gebruik van dynamische visualisaties worden gezien als kansrijke oplossingen en vormen de hoofdingrediënten voor het ontwerpende deel van dit onderzoek. Onderzocht is of leerlingen beter presteren met goed ontworpen visualisaties dan enkel met ongewijzigde visualisaties uit de wiskundemethode. In één klas worden de wiskundelessen en afsluitende toets met ongewijzigde visualisaties gegeven. In de andere klas wordt een les met dynamische visualisaties en dezelfde toets met verbeterde visualisaties gegeven. Het resultaat is dat leerlingen in de experimentele klas, per opgave gemiddeld meer dan een hele stap verder in het oplossingsproces komen, dan in de klas met de ongewijzigde visualisaties.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:31 mathematics, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/71220
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page