University of Twente Student Theses

Login

Het voorbereiden van kinderen op onderzoek

Meijlof, I.H. (2016) Het voorbereiden van kinderen op onderzoek.

[img] PDF
1MB
Abstract:Onderzoekend leren is een instructiemethode waarbij kinderen zelf onderzoek doen om kennis en vaardigheden te verwerven. De voorbereiding van kinderen op onderzoekend leren is de focus van deze studie. Leerlingen zijn gebaat bij een voorbereiding waarin ze instructie krijgen over de CVS (Control of Variables Strategy) dan wel het onderwerp dat ze gaan onderzoeken. In deze Bachelor these wordt de relatieve effectiviteit van beide benaderingen vergeleken. Deelnemers aan dit onderzoek waren 18 basisschoolleerlingen die willekeurig waren verdeeld over twee condities. Leerlingen in de ene conditie kregen Domeinkennis Instructie en leerlingen uit de andere conditie kregen CVS Instructie. Beide condities kregen een pre- en posttest over domeinkennis en de CVS. Ook werkten beide condities met een computersimulatie waarin geëxperimenteerd kon worden met de uitrekking van spiraalveren. Uit de resultaten bleek dat de leerlingen uit beide condities even vaak systematisch experimenteerden. Daarnaast scoorden leerlingen uit de CVS instructie conditie een hogere leerwinst ten aanzien van de CVS posttest dan de leerlingen uit de Domeinkennis instructie conditie. Ook werd aangetoond dat leerlingen uit beide condities gelijk scoorden wat betreft de leerwinst op de Domeinkennis posttest. Als laatste werd er geen samenhang gevonden tussen het toepassen van CVS in de simulatie en de scores op de CVS posttest.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology, 81 education, teaching
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/71592
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page