Een speeltoestel voor kinderen met en zonder rolstoel

Dinnissen, T.A.J. (2016) Een speeltoestel voor kinderen met en zonder rolstoel.

[img]
Preview
PDF
12MB
[img]
Preview
PDF
23MB
Abstract:In dit bachelorverslag wordt een ontwerp gepresenteerd van een voor kinderen. Het speeltoestel kan gebruikt worden door kinderen van zeven tot ouder dan zestien. Kinderen met een loop-beperking die gebruik maken van een rolstoel en kinderen zonder beperking kunnen samen spelen op deze spelaanleiding. Spelen is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Fysieke, cognitieve, sociale, emotionele en motorische vaardigheden worden getraind als voorbereiding op het leven als volwassene. Daarnaast is spelen leuk en draagt het bij aan het geluk van een kind. Deze ontwikkelingen worden bevorderd wanneer kinderen spelen in een gesteldheid die er voor zorgt dat zij volledig opgaan in de activiteit en het besef van hun omgeving en tijd verliezen. Op een dergelijke, intense manier bezig zijn met iets heet ‘flow’ Het ondervinden van een flow heeft positieve effecten op de snelheid en effectiviteit waarmee een kind zich ontwikkelt, maar een flow kan niet in elke bezigheid ontstaan. Een goede balans tussen de vaardigheden van een kind en de uitdaging van een activiteit is een vereiste voor een flow. Te makkelijke activiteiten zijn saai, te moeilijke activiteiten zijn frustrerend. Het belang van spelen is voor alle kinderen gelijk, onafhankelijk van vaardigheden. Kinderen met een beperking kunnen echter obstakels tegenkomen die hun ervan weerhoudt om te spelen. Vooral voor rolstoelgebruikers is er vaak sprake van speeltoestellen die niet door hen gebruikt kunnen worden. Wanneer kinderen vaker op deze manier worden buitengesloten tast dit hun ontwikkeling aan. Omdat ze minder kunnen spelen wordt hun fysieke vooruitgang benadeeld, maar er zijn ook mentale gevolgen. Een kind kan het idee krijgen dat het niet ‘normaal’ is, of dat het minder belangrijk is dan ‘gewone’ kinderen. Wanneer ontwerpers producten ontwerpen die niet alleen door ‘gewone’ mensen bruikbaar zijn, maar ook mensen met een beperking betrekken tot de doelgroep, spreekt men van inclusive design. Kinderen in een rolstoel en kinderen zonder loopbeperking kunnen hierdoor samen gebruik maken van spelaanleidingen en kunnen samen spelen. Hierbij is het belangrijk dat naast bruikbaarheid ook wordt gekeken naar de beleving van een kind en de speelwaarde van een product. In dit project wordt een spelaanleiding ontworpen die gebruikt kan worden door kinderen met en zonder loopbeperking. De spelaanleiding is leuk voor beide groepen en biedt hen een gelijkwaardige spelervaring aan. Met deze informatie in het achterhoofd zijn vervolgens spelaanleidingen ontworpen. Het eindontwerp bestaat uit een combinatie van vier “hindernissen” die samen een parcours vormen. De eerste spelaanleiding laat kinderen in een rolstoel ‘lopen’ met hun achterwielen door ze om-en-om stil te houden terwijl het andere wiel naar voren beweegt. Lopende kinderen hebben een parcours van ‘stepping stones’ wat het spoor van de rolstoelgebruikers kruist. De tweede spelaanleiding bestaat uit een dubbel spoor wat 5 cm boven de grond is verheven en dient als evenwichtsbalk. Rolstoelgebruikers en lopende kinderen balanceren op dit spoor en proberen het einde te halen zonder van het spoor af te glijden of stappen. De derde “hindernis” bestaat uit een rubberen band waar kinderen overheen lopen of rollen. De band buigt door wanneer hij belast wordt. Onder het midden van de band is een schuine roller geplaatst. Kinderen die over de band lopen of rollen merken een leuke ‘hobbel’ in het midden van de band waar zij overheen moeten gaan. De laatste spelaanleiding is een draaischijf waar kinderen op plaats nemen. Rondom de draaischijf is een buis voor de kinderen om zich aan vast te houden en zichzelf rond te laten draaien. Deze vier spelaanleidingen kunnen solitair of als cluster worden geplaatst. Voor de producten zal een nieuwe markt moeten worden gevormt omdat een dergelijke markt nog niet bestaat. In overleg met producenten zullen prototypes ontwikkeld moeten worden. Dit prototype wordt in samenwerking met bijvoorbeeld het NSGK (Nederlandse stichting van het gehandicapte kind) getest op speelwaarde en functionaliteit. Vervolgens kan het via externe verkoopkanalen in de publieke omgeving geplaatst kan worden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/71666
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page