University of Twente Student Theses
VBI FlexCasco: zero tolerance : het ontwerp van een nieuw montagesysteem voor een ruwbouw casco
Boswerger, M. (2009) VBI FlexCasco: zero tolerance : het ontwerp van een nieuw montagesysteem voor een ruwbouw casco.
Full text not available from this repository.
Full Text Status: | Access to this publication is restricted |
Abstract: | De bouwwereld is de laatste jaren onderhevig aan veranderingen. Veelal werden op onderdelen naar de bouwplaats gebracht waar alles werd gemonteerd en gefabriceerd. Tegenwoordig worden veel prefab elementen voor de bouw voorbereid in de fabriek en hoeven alleen nog maar gemonteerd worden op de bouwplaats. Hierdoor wordt bouwen assembleren. Om als bedrijf mee te komen in de huidige markt moeten er dan ook continu innovaties worden aangebracht aan eigen producten en systemen. Het bedrijf VBI uit Huissen is in Europa de grootste producent van kanaalplaatvloeren en bouwt daarnaast op grote schaal huizen en appartementen. Zij hebben Olde Hanter Bouwconstructies gevraagd een nieuw montagesysteem te ontwerpen voor het VBI FlexCasco(ruwbouw casco) waarbij er zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt droge koppelingen in plaats van natte koppelingen. Hierbij wordt er uitgegaan van een standaardsituatie omdat anders het project te groot en te complex wordt. In dit verslag zult u de ontwikkeling lezen van een nieuw montagesysteem voor het VBI FlexCasco. Om te beginnen is er een analyse uitgevoerd van het huidige FlexCasco systeem. Hieruit komen enkele knelpunten naar voren die aangepakt moeten worden om van het concept een succes te maken. Een knelpunt die aangepakt wordt is dat er in het huidige systeem gebruik gemaakt wordt van mortel bij het optrekken van een betonnen casco om de verschillende elementen zoals kanaalplaatvloeren en bouwmuren met elkaar te verbinden. Het grote nadeel van deze mortels is dat deze een lange uithardingstijd hebben. De mortel is dus een beperkende factor in de montagetijd waarop een flinke tijdswinst te behalen valt. Een tweede knelpunt is dat bij het huidige systeem het juist plaatsen van een wandelement een tijdrovend karwij is waarbij speciale kennis vereist is. Vervolgens zijn er ideeën geschetst voor de verschillende functies die het montagesysteem heeft. Deze schetsen zijn overzichtelijk ondergebracht in een morfologisch schema met daarbij de voor- en nadelen van elk deelconcept. Aan de hand van het morfologische schema zijn er vier concepten uitgewerkt. Hierbij is goed gekeken naar de sterke en zwakke punten van de deelconcepten. Uiteindelijk bleek één concept niet haalbaar waardoor er drie volledige concepten zijn uitgewerkt. Tijdens het uitwerken van de concepten is er ook gekeken naar de krachten en de dimensies. Tevens is er voor elk concept een scenario opgesteld waarin de verschillende montagesnelheden te zien zijn. Ten slotte is er nog gekeken naar de kosten van de concepten. Na de conceptfase is er veel kennis vergaard over de concepten waardoor er een goede keuze gemaakt kan worden voor een definitief concept. Het gekozen concept is op een paar punten nog verbeterd en verder gedetailleerd voordat er begonnen is met het maken van een schaalmodel. In dit project is een start gemaakt met een nieuw montagesysteem voor het VBI FlexCasco. Er is onder andere duidelijk; wat er wel en niet mogelijk is; wat de voor- en nadelen zijn van deelconcepten; waar de problemen liggen en waar de grootste winst te behalen valt. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | ET: Engineering Technology |
Subject: | 20 art studies |
Programme: | Industrial Design BSc (56955) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/71858 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page