University of Twente Student Theses

Login

Ontwerp GPS-houder voor scootmobiel Revatak

Vermanen, J.J. (2008) Ontwerp GPS-houder voor scootmobiel Revatak.

[img] PDF
5MB
Abstract:Het eerste hoofdstuk beschrijft de Corporate Identity van Revatak. Het gaat hier om een scootmobielfabrikant uit Soest; hun producten bezitten comfort en mobiliteit als grootste eigenschappen. De kernwaarden van Revatak zijn dan ook kwaliteit, comfort en zekerheid. Door deze opdracht probeert Revatak zich te kunnen onderscheiden op het gebied van scootmobielaccessoires. Op het gebied van scootmobielen heeft men momenteel vier grote concurrenten: Handicare, Mini Crosser, Afikim en Ligtvoet. Hoofdstuk twee beschouwt de regelgeving over scootmobielen die betrekking hebben op het te ontwerpen product.Deze regelgeving bestaat uit de regels die in de EN 12184 staan beschreven. Deze is gericht op het ontwerp van de scootmobiel, maar gaat in bepaalde delen ook in op accessoires en elektriciteit. Met name de eisen voor de elektriciteit zijn belangrijk, omdat het niet naleven van deze eisen grote gevolgen kan hebben voor de werking van de scootmobiel. Daarnaast worden er uit de opdrachtbeschrijving en opdrachtgever nog een aantal eisen opgesteld, voornamelijk over de grote lijnen van de opdracht. Met deze eisen wordt uiteindelijk ook het ontwerp in grote lijnen vastgesteld. Daarnaast dient het Programma van Eisen ook als criterium tijdens de conceptkeuze. In het derde hoofdstuk worden de gebruikers beter bekeken. Het grootste gedeelte van de gehandicapte klanten van Revatak heeft problemen met het uitoefenen van kracht en coördinatie. Daarnaast zijn er enkele vuistregels voor het ontwerpen van een dergelijk product: gebogen pols, repetitieve vingerbewegingen en te kleine handgrepen moeten vermeden worden. Daarna worden in hoofdstuk vier de productievoorwaarden besproken. Er wordt een kostenbespreking beschreven en de implementatie van het uiteindelijke product binnen het productieproces zal worden voorbereid. In feite zitten er zes grote stappen in het productieproces van een scootmobiel. Met deze analyse kan verderop in het verslag een uitspraak worden gedaan over het integreren van het product in het huidige proces van scootmobielproductie. De productiemogelijkheden worden eveneens besproken: welke processen om materiaal te bewerken zijn verwerkt in de producten die nu al bij Revatak in de schappen liggen? Een aantal van deze processen kunnen worden gebruikt voor de productie van het uiteindelijke product. Het gieten van onderdelen is opzich wel mogelijk, maar omdat er in een te kleine oplage wordt gewerkt, wordt dit qua kosten onwenselijk. Een betere oplossing is om onderdelen te laten lasersnijden, buigen, afzagen of als magazijndeel te bestellen. Hoofdstuk vijf beschrijft de conceptfase. Een drietal productideeën worden uitgewerkt tot concepten, waarna een keuze kan worden gemaakt voor het uiteindelijke concept. Daarvoor worden nog een aantal cruciale aspecten behandeld: de bevestiging aan de scootmobiel en de oplossing voor voeding zullen eerst worden besproken. Daarna worden de concepten gepresenteerd. Een houder die gebruik maakt van het kogelgewricht op veel GPS-systemen zal als eerste worden uitgewerkt. Daarna volgt het concept met een metalen doos als constructie om een GPS-systeem in te bewaren. Als derde optie wordt een beugel met textielen hoes als mogelijk concept gepresenteerd. Dit laatste concept wordt uiteindelijk gekozen; enkele aanbevelingen ter verbetering – het concept is nog wat instabiel en enkele details van de hoes zijn nog onbepaald – worden voor de volgende fase opgesteld. De voordelen van het gekozen concept zijn met name de flexibiliteit waarmee verschillende producten kunnen worden opgeborgen - door de beschikbaarheid van verschillende hoesjes - en de duidelijkheid van het concept. Zodra een gebruiker zo’n hoesje ziet, roept dat verder geen vragen op over hoe de houder moet functioneren: het is duidelijk dat daar iets in moet. En als je de houder hebt gekocht als GPS-houder, dan is het evident dat daar een GPS-systeem in moet. De detaillering van het gekozen concept zal in hoofdstuk zes plaatsvinden. Een aantal punten worden verder uitgewerkt en de kosten zullen worden opgemaakt. Daarnaast wordt beschreven hoe het product uiteindelijk in de bestaande productielijn kan worden geïntegreerd. De werkplaatstekeningen worden gepresenteerd; op basis van deze tekeningen wordt het prototype gemaakt. Dit prototype zal duidelijk maken op welke punten het product moet worden verbeterd. In het zevende en laatste hoofdstuk worden er enkele aanbevelingen gedaan ter verbetering van het uitgewerkte product. Er moet nog een producent voor de hoes worden gevonden, feedback vanuit de doelgroep moet ter harte worden genomen en het product moet duidelijk een Revatakproduct zijn. Met deze aanbevelingen kan Revatak de houder uitwerken tot een marktklaar product en is de opdracht afgerond. Het eindontwerp is hiermee afgerond: een GPS-houder waar met hoesjes verschillende GPS-systemen in kan worden opgeborgen. De mogelijkheid om in de loop van de tijd verschillende producten te kunnen meenemen is aanwezig. Er moet enkel een ander hoesje voor worden gemaakt die aan de beugel kan worden vastgemaakt. Daarbij komt ook nog eens dat de bevestiging aan de beugel goed te bedienen is voor de doelgroep. Er hoeft niet een onredelijke hoeveelheid kracht voor te worden gebruikt om het klittenband los te maken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/71867
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page