Bathmen and woman accessoires voor douche en bad : effortless design van idee naar product

Avezaat, J.P. (2009) Bathmen and woman accessoires voor douche en bad : effortless design van idee naar product.

[img]
Preview
PDF
1MB
[img] PDF
Restricted to Restricted

8MB
Abstract:Dit rapport is geschreven naar aanleiding van de bacheloropdracht van de studie Industrieel Ontwerpen, waarin de ontwikkeling van een nieuw product wordt toegelicht. Het doel van dit project is om één of meerdere producten te ontwerpen voor in de douchecel. De opdrachtgever Nikkels heeft daarvoor een productidee, waarbij de bevestigingsmethode van het douchecelaccessoire al is vastgelegd. Deze bevestigingsmethode maakt gebruik van de wateraansluiting in de badkamerwand, waarbij het te ontwerpen product wordt ingeklemd tussen de rozetten van de kraan en de badkamerwand. Op deze bevestigingsmethode is een octrooi aangevraagd. Voorafgaand aan het ontwerpen van producten zijn enkele onderzoeken uitgevoerd. Zo is onderzocht welke markten er zijn voor een eventuele nieuwe bad- of douchecelaccessoire en in welke markt deze het beste geplaatst kan worden. Ook is onderzocht voor welke doelgroep een product het meest geschikt is. Met een literatuurstudie en een belevingsonderzoek onder enkele consumenten is in kaart gebracht welke problemen er bestaan bij de huidige douchecelaccessoires en andere producten die zich in de badkamer bevinden. In de voorfase is besloten om een imagoproduct te lanceren, om daarmee de markt te openen voor producten die gebruik maken van de bevestigingsmethode van Nikkels. Met een ruim gekozen doelgroep zal het product en voornamelijk de bevestigingsmethode naamsbekendheid krijgen bij een grote groep mensen. Het ontworpen product zal zowel de jongere als oudere mensen aanspreken. Omdat de doelgroep van functionaliteit en betekenisgeving in producten houdt, is geprobeerd een functioneel en handig product te ontwerpen dat ook qua vorm aantrekkelijk is voor de doelgroep. Met deze kennis is een Programma van Eisen opgesteld, waarin alle concrete eisen, specificaties en belanghebbenden zijn vastgelegd voor de te ontwerpen producten. Al schetsende zijn productideeën uitgewerkt en nieuwe ideeën ontstaan. Hieruit volgden een groot aantal concepten voor een product. Na de eerste selectie zijn er drie concepten overgebleven. Deze drie leken theoretisch gezien de grootste kanshebbers voor een succesvol product. Uit deze concepten zou in eerste instantie één concept worden gehaald. Welke vervolgens zou worden gebruikt voor de verdere productuitwerking. Omdat alle drie de concepten wel belangrijke productvoordelen bevatten, is besloten niet een keuze te maken tussen de concepten, maar tussen de productvoordelen. Één productvoordeel hebben ze alle drie al gemeen, de bevestigingsmethode. De overige productvoordelen die zijn gekozen uiten zich in de verschillende onderdelen. Dit zijn onder andere een flaconhouder, om shampooflacons ondersteboven te kunnen plaatsen, een beugel, die ondersteuning geeft aan de gebruiker tijdens het douchen, en een zeepbakje, welke geïntegreerd is aan de beugel of de flaconhouder. Bij de productuitwerking zijn van deze productvoordelen drie productcombinaties gemaakt, welke allemaal op detailniveau zijn uitgewerkt. De producten zijn geanalyseerd in verschillende situaties onder belasting, er zijn 3d-modellen gemaakt, productiemethodes en geschikte materialen gekozen en ook over de verpakking en de kostprijs is goed nagedacht. Enkele geproduceerde prototypes en een promotiebrochure zullen de opdrachtgever bijstaan wanneer deze klanten benaderd met de nieuwe producten.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/71886
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page