University of Twente Student Theses

Login

Toetsresultaten : Welke factoren spelen een rol bij toetsresultaten?

Hilgerink, T. (2017) Toetsresultaten : Welke factoren spelen een rol bij toetsresultaten?

[img] PDF
1MB
Abstract:Er is in de afgelopen 15 jaar veel veranderd op het gebied van scheikunde onderwijs. In 2002 is, in opdracht van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap, een verkenningscommissie scheikunde samengesteld die de problemen rondom het vak scheikunde heeft geanalyseerd. In 2003 kwam deze commissie met een publicatie die heeft aangestuurd op veranderingen in het HAVO en VWO scheikundeonderwijs. Scheikundeonderwijs moet uitgaan van maatschappelijke, experimentele, theoretische en beroepsgerichte contexten, die een grotere groep leerlingen aan moet spreken, die gekoppeld moeten worden aan concepten. Deze zogenaamde ‘nieuwe scheikunde’ heeft geleid tot veel taliger scheikundeonderwijs, iets wat meer oefening vraagt van leerlingen. Huiswerk speelt een belangrijke rol bij oefenen in het huidige schoolsysteem, en daarom is het interessant om te weten wat de invloed is van huiswerk op toetsresultaten. Naast huiswerk zijn er andere factoren die van invloed kunnen zijn op toetsresultaten, zoals de motivatie van een leerlingen en de toetsvoorbereiding. Allereerst worden huiswerk, motivatie en toetsresultaten besproken in een theoretisch kader. Hier kwam naar voren dat hogere huiswerkfrequentie een directe positieve correlatie heeft met resultaten, maar de hoeveelheid tijd die aan huiswerk wordt besteed niet. Verder is huiswerk wat extensie als doel heeft gekoppeld aan betere resultaten. Hoge zelfeffectiviteit en hoge intrinsieke motivatie zijn gekoppeld aan betere resultaten, hoge extrinsieke motivatie is juist gekoppeld aan slechtere resultaten. Huiswerk met hogere kwaliteit is gekoppeld aan hogere motivatie. Vervolgens is doormiddel van de resultaten van een aantal interviews met leerlingen een enquête gemaakt, die is afgenomen in 1 VWO 3, 1 VWO 4 en 2 HAVO 4 klassen. De resultaten van de enquête zijn statistisch geanalyseerd met behulp van Spearman analyse. Uit de resultaten bleek dat de frequentie van het maken van huiswerk invloed lijkt te hebben op resultaten, dat hoge zelfeffectiviteit en intrinsieke motivatie leiden tot betere resultaten en dat hoge extrinsieke motivatie, met lagere intrinsieke motivatie, leidt tot slechtere resultaten. Deze resultaten kwamen overeen met de literatuur uit het theoretisch kader. Het maken van oude examens en/of oefententamens kan helpen bij toetsvoorbereiding, en daarmee betere toetsresultaten.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/71894
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page