University of Twente Student Theses

Login

De mogelijkheden van de Kinect onderzocht en benut

Conradi, C. (2011) De mogelijkheden van de Kinect onderzocht en benut.

[img] PDF
6MB
Abstract:Met de komst van de Kinect in het najaar van 2010, een soort geavanceerde camera waarmee nieuwe interactievormen mogelijk gemaakt worden, werd een nieuwe manier van computerinteractie geïntroduceerd. Niet langer is er een muis en een toetsenbord nodig, maar kan alles volledig met het lichaam bestuurd worden. Voor iedereen was dit erg nieuw en er was weinig bekend over. In deze opdracht is geprobeerd een beeld van de mogelijkheden van deze manier van interactie te krijgen. Deze opdracht kan gezien worden als twee deelopdrachten. Bij het eerste deel is er gekeken naar de mogelijkheden en beperkingen van de Kinect. Het tweede deel bestond uit het ontwikkelen van een eigen applicatie die gebruik maakt van de Kinect en ingezet kan worden tijdens het productontwikkelingsproces. Er is begonnen door te kijken naar persoons- en objectherkenning in het algemeen en vervolgens is gekeken of deze technieken ook met behulp van de Kinect te realiseren zijn. In veel gevallen bleek dat dit, al dan niet in beperkte mate, mogelijk was. Technieken als gezichtsherkenning, stemherkenning en zelfs in een beperkte vorm motioncapturing zijn met de techniek die de Kinect behuist te realiseren. Hobbyisten zijn vrijwel meteen begonnen met het maken van eigen applicaties voor de Kinect zodra deze uitkwam. Deze applicaties zijn bekeken om een goede indruk te krijgen van de mogelijkheden wanneer een eigen applicatie gemaakt wordt. Applicaties van Microsoft zelf zijn ook bestudeerd, maar het blijkt dat bij deze applicaties altijd vanuit hetzelfde principe Samenvatting gewerkt wordt. Er is altijd een poppetje op het scherm dat één op één de bewegingen van de speler kopieert. Bij de zelfgemaakte applicaties is de manier van besturing wat meer divers. Zo wordt de Kinect ingezet als 3D-scanner of zelfs als gebarentolk en zijn er applicaties waarbij gebaren gebruikt kunnen worden om door menu’s te navigeren. Er is ook goed gekeken naar de besturing. Vaak bleek toch dat de besturing van applicaties beter werkt met een traditionele muis. Toen de mogelijkheden van de Kinect, de bestaande applicaties en de besturing bekeken waren, is er begonnen met het maken van een eigen applicatie die goed bij het VR-lab past. Het uitgangspunt van het VR-lab is om mensen met verschillende achtergronden en kennisniveaus te laten communiceren en samen te laten werken en dan vooral op het gebied van productontwikkeling. Uit eigen ervaring bleek dat tijdens het productontwikkelingsproces er bij vergaderingen nogal wat verbeterd kan worden als het gaat om materiaal presenteren. Er is toen meegekeken bij projectvergaderingen van eerstejaars studenten Industrieel Ontwerpen en hierbij werd dit beeld bevestigd. Voortdurend moeten laptops rondgegeven worden, tekeningen worden door mensen aan de andere kant van de tafel op de kop gezien en soms zijn deze tekeningen zelfs vergeten mee te nemen. Er is een applicatie ontwikkeld waarmee eenvoudig en overzichtelijk tekeningen en andere documenten gepresenteerd kunnen worden aan elkaar tijdens een projectvergadering. Bestanden kunnen voorafgaand aan de vergadering op internet gezet worden, zodat tijdens de vergadering deze op een projectiescherm voor iedereen goed te zien zijn. Dankzij de mogelijkheden van de Kinect kan iedereen die deelneemt aan de vergadering bestanden aanroepen op het scherm zonder van zijn plek te komen en zonder een muis of toetsenbord te gebruiken. Op deze manier houdt iedereen zijn aandacht bij de vergadering en zijn tekeningen en tekstdocumenten voor iedereen goed te zien. Als proof of concept is een simpele versie van deze applicatie gemaakt waarbij de basisfuncties goed werken en er een goed beeld gekregen kan worden van alle mogelijkheden. Een ideale versie van de applicatie is verder uitgebreid beschreven en deze zou eventueel door een informaticus uitgewerkt kunnen worden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/72153
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page