University of Twente Student Theses

Login

De rol van sociale regulatie in de innovatie van teams : een meervoudige casestudy naar de kwantiteit en kwaliteit van sociale regulatie

Kiekebosch, L.R. (2017) De rol van sociale regulatie in de innovatie van teams : een meervoudige casestudy naar de kwantiteit en kwaliteit van sociale regulatie.

[img]
Preview
PDF
671kB
Abstract:Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de rol van sociale regulatie in relatie tot de innovatie van teams. In de 21e eeuw wordt steeds vaker in teams gewerkt, waarbij het belang van innovatie groeit. Sociale regulatie faciliteert het groepsproces en speelt daarom een rol in de innovatie van teams. Het onderzoek maakt gebruik van video’s van twee conservatieve en twee innovatieve teams. Eerst is de sociale regulatie geselecteerd en zijn de regulatiefases ‘plannen’, ‘monitoren’ en ‘evalueren’ aangewezen met behulp van een codeboek. Vervolgens is de kwaliteit van de regulatie bepaald door te omschrijven hoe de regulatie is ingebed in de interactie, door middel van ‘negeren’, ‘accepteren’, ‘delen’ en ‘samen construeren’. Uit de resultaten blijkt dat teams meer innoveren als sociale regulatie met gemiddelde mate ingezet wordt, verdeeld over alle regulatiefases. Het is teams aan te raden om regulatie vaak gezamenlijk te construeren en slechts sporadisch te negeren. Een gevarieerd team en actieve participatie van alle teamleden is belangrijk, maar er zijn meer alternatieve variabelen die een rol spelen. Hier kan vervolgonderzoek naar worden gedaan. Daarnaast is het raadzaam om de regulatiefase ‘oriëntatie’ toe te voegen. Tevens is voorgesteld om de scheidingslijn tussen ‘negeren’ en ‘accepteren’ aan te passen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies, 81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/72485
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page