University of Twente Student Theses

Login
As of Friday, 8 August 2025, the current Student Theses repository is no longer available for thesis uploads. A new Student Theses repository will be available starting Friday, 15 August 2025.

Het gebruik van analogieën voor conceptuele uitleg van elektriciteit

Vermeulen, H.C. (2017) Het gebruik van analogieën voor conceptuele uitleg van elektriciteit.

[img] PDF
971kB
Abstract:Elektriciteit is een lastig onderwerp om uit te leggen omdat het vrij abstract is en moeilijk te visualiseren. Het is echter ook een alomtegenwoordig fenomeen in ons leven en een goed begrip ervan zou veel gevaarlijke situaties kunnen helpen voorkomen. Om het onderwijs van elektriciteit in de natuurkunde les op de middelbare school te helpen verbeteren, zijn tijdens dit onderzoek drie analogieën voor het elektrisch circuit uitgetest op een drietal leerlingen. De leerlingen hebben een aantal maal een diagnostische, conceptuele toets gemaakt om hun voortgang te peilen op verschillende concepten en zijn ten slotte geïnterviewd. De analogie van stuwdammen en stuwmeren was het meest succesvol en lijkt voornamelijk geschikt voor de uitleg van weerstanden. De analogie van water in buizen presteerde iets minder, en lijkt voornamelijk geschikt voor de uitleg van spanning en stroom. De laatste analogie die getest is, die van een bewegende menigte, leverde misconcepties op, en is waarschijnlijk ongeschikt voor het onderwijs.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/72534
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page