University of Twente Student Theses

Login

Veerkrachtsignalen bij adolescenten (niet) in aanraking met jeugdzorg

Molenkamp, F.A. (2017) Veerkrachtsignalen bij adolescenten (niet) in aanraking met jeugdzorg.

[img]
Preview
PDF
575kB
Abstract:Veerkracht is een belangrijk onderdeel van psychisch welbevinden, het helpt bij het omgaan met stress en tegenslagen en kan tegenslagen en stress omzetten in iets positiefs zoals zelfontwikkeling. Daarnaast beschermt veerkracht onder andere tegen het ontwikkelen van (symptomen van) psychopathologie en psychiatrische stoornissen. Psychische problemen ontwikkelen/uiten zich vaak tijdens de adolescentie, hierdoor is onderzoek naar veerkracht bij adolescenten van belang. De onderzoeksvraag luidt als volgt: In welke mate is er verschil tussen veerkracht van adolescenten in aanraking met jeugdzorg en adolescenten die niet in aanraking zijn met jeugdzorg? Als er verschillen te vinden zijn, wat zijn die verschillen dan? De hypothese die voortkwam uit de resultaten van eerdere onderzoeken is: Adolescenten in aanraking met jeugdzorg laten meer veerkrachtsignalen zien in hun Best Possible Self dan adolescenten die niet in contact staan met jeugdzorg. De Best Possible Selves zijn gecodeerd aan de hand van twee codeschema’s, een inhoudelijk codeschema en een veerkracht codeschema. De jeugdzorggroep en middelbare schoolgroep werden per codeschema met elkaar vergeleken. Er werden verschillen gevonden bij de inhoudelijke codes ‘vrienden’, ‘thuis’, ‘materialisme’, ‘familie’, ‘sport’, ‘school’ en ‘zelf’. Alle codes, behalve de code ‘zelf’, werden vaker genoemd door de middelbare schoolgroep. De jeugdzorggroep laat tenminste een gelijke mate van veerkrachtsignalen zien, met neiging naar hogere mate. De jeugdzorggroep laat bij ‘autonomie’ meer veerkrachtsignalen zien en meer jeugdzorgrespondenten noemen de code ‘probleemoplossende vaardigheden’. Daarnaast hebben ze minder beschermfactoren op gezinsniveau en meer tegenslagen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/72592
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page