Herstel door Verbondenheid - Een Evaluatie van de Academie voor Zelfstandigheid

Gelfert, Willi (2017) Herstel door Verbondenheid - Een Evaluatie van de Academie voor Zelfstandigheid.

[img]
Preview
PDF
839kB
Abstract:Achtergrond Zorgkosten met betrekking tot chronisch psychische aandoeningen zijn in de laatste jaren gestegen en vele van deze personen komen in sociale isolatie terecht waardoor ze in een vicieuze cirkel terecht komen en de problemen nog erger worden. Om de vicieuze cirkel te doorbreken werden positieve interventies zoals de academie voor Zelfstandigheid bedacht. De academie voor Zelfstandigheid is een interventie voor personen met beperkingen (verstandelijke beperkingen en psychische aandoeningen) die een hulpvraag kunnen indienen en op basis van de eigen motivatie binnen een groep aan hun gekozen doelen kunnen werken. Hierbij krijgen ze ondersteuning van de professionele begeleiding en andere elementen. Er is nog weinig bekend over de werkwijze en de effectiviteit van de interventie. Vanuit het twee-continuüm model, de zelf-determinatie-theorie en het CHIME-model werden basisbehoeften onderzocht in hoeverre de academie voor Zelfstandigheid volgens deelnemers aan herstel en welbevinden heeft bijgedragen. Methoden Er werd gebruik gemaakt van een semigestructureerd interview bij tien personen, die bevraagd werden over hun ervaringen met de academie voor Zelfstandigheid. De data van de interviews werd door de onderzoeker met behulp van Atlas.ti geanalyseerd op basis van de basisbehoeften werden labels opgesteld. Er werd onderzocht of volgens de deelnemers de academie voor Zelfstandigheid negatief, neutraal of positief had bijgedragen aan welbevinden en herstel. Hiernaast werd onderzocht welke elementen gekeken voor de student hierin belangrijk waren. Tot slot werd onderzochtj bij welke fasen van herstel de academie voor zelfstandigheid betrokken is. Resultaten Zes van tien personen ervoeren een matig tot groot effect op de criteria van herstel en alle een positief effect op het welbevinden. Elementen die het meest genoemd werden, waren de groep van studenten en de professionele begeleiding die vooral als ondersteuning waargenomen worden. De meeste studenten ervoeren een verbetering bij het criteria subjectief welbevinden en verbondenheid, gevolgd van autonomie, persoonlijke verantwoordelijkheid, identiteit in het leven en competentie. Bij alle fasen van herstel was de academie voor zelfstandigheid betrokken. Conclusie De interventie academie voor zelfstandigheid heeft een positief effect, omdat vooral de verbondenheid door de groep en de professionele begeleiding positief is en de student ondersteuning bij alle fasen van het proces van herstel biedt.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Academie vor Zelfstandigheid, Zwolle, Netherlands
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/73026
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page