De effecten van contextuele video's op relationeel wiskundebegrip van leerlingen - Onderzoek van Onderwijs Léon Klunder

Klunder, Ir. L.H. (2017) De effecten van contextuele video's op relationeel wiskundebegrip van leerlingen - Onderzoek van Onderwijs Léon Klunder.

[img]
Preview
PDF
4MB
Abstract:Wiskundedidactici zijn het er al ruim een eeuw niet over eens of wiskunde zonder of met context onderwezen moet worden. In dit onderzoek wordt gekeken naar een nieuwe, meer dynamische vorm van context: contextuele video’s. Met behulp van contextuele video’s wordt een stuk wiskunde onderwezen aan de hand van voor de leerlingen relevante onderwerpen. In het bijzonder wordt er gekeken hoe contextuele video’s op een positieve wijze kunnen bijdrage aan het relationele wiskundebegrip van leerlingen. Hiervoor is gekeken naar het wiskundebegrip van leerlingen die meerdere lessen met contextuele video’s hebben gevolgd. Uit de resultaten blijkt dat de contextuele video’s zorgen voor authentieke ervaringen die door de leerlingen over lange tijd gekoppeld worden aan de onderliggende wiskunde. Hoewel er nog geen direct bewijs is dat het relationele begrip van de leerlingen verbeterd is door het zien van contextuele video’s, zijn er wel aanwijzingen gevonden dat contextuele video’s de potentie hebben om onder de juiste voorwaarden het relationele begrip van leerlingen op positieve wijze te beïnvloeden.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies, 31 mathematics, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (68404)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/73437
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page