University of Twente Student Theses

Login

Begrippenkaarten en VMBO leerlingen : niet stampen maar begrijpen

Kone, Assane (2017) Begrippenkaarten en VMBO leerlingen : niet stampen maar begrijpen.

[img] PDF
1MB
Abstract:In dit onderzoek wordt het effect van begrippenkaarten op de leerresultaten van VMBO leerlingen onderzocht en vergeleken met het maken van samenvattingen. Twee vergelijkbare leerjaar 2 VMBO klassen hebben deelgenomen aan het onderzoek. De experimentele groep heeft begrippenkaarten gemaakt terwijl de controle groep samenvattingen heeft gemaakt. De resultaten van het onderzoek laten een significant verschil zien tussen resultaten bij de pre-test en post-test in het voordeel van de controle groep. De experimentele groep heeft een gain van 7,7% terwijl de gain van de controle groep 30,1% is. Maar er is geen significant verschil gevonden tussen de resultaten van de pre-test en post-test tussen jongens en meisjes van de experimentele groep. De resultaten laten ook geen significant verschil zien tussen de scores van de groepen bij het eind proefwerk en ook geen verschil tussen de jongens en meisjes. Resultaten van de enquête en de interviews laten wel zien dat de leerlingen van de experimentele groep begrippenkaarten in het algemeen leuker vinden dan uitleg en sommen maken. Ze vinden begrippenkaarten vooral handig als samenvatting aan het einde van de les. De resultaten laten ook zien dat leerlingen van de controle groep samenvattingen vooral handig vinden als overzicht tijdens de les en aan het einde van de les.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/73513
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page