De houding en motivatie van leerlingen ten opzichte van maatschappijleer onderzocht : een Q-methodologisch onderzoek onder 4 havoleerlingen van het Montessori College Twente in Hengelo.

Oldenhof, J.K. (2017) De houding en motivatie van leerlingen ten opzichte van maatschappijleer onderzocht : een Q-methodologisch onderzoek onder 4 havoleerlingen van het Montessori College Twente in Hengelo.

[img]
Preview
PDF
3MB
Abstract:Leerlingen uit 4 havo denken allen anders over maatschappijleer. Hoewel de een heel positief is, is de ander kritischer. Om alle leerlingen op de voor hen juiste manier les te geven, is het noodzakelijk te weten hoe er door de leerlingen over het vak maatschappijleer wordt gedacht. Uit het onderzoek onder 43 leerlingen van 4 havo van het Montessori College Twente in Hengelo is gebleken dat er acht typen leerlingen te onderscheiden zijn, die allen anders over maatschappijleer denken. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat zij voldoende variatie qua werkvormen en onderwerpen in de lessen nodig hebben om actief en geïnteresseerd met het vak aan de slag te gaan. Ook al zijn de leerlingen nog zo anders en is het een utopisch ideaal om alle leerlingen tevreden te stellen, voldoende variatie in de lessen kan door elke docent worden aangebracht om de leerlingen voor het vak te enthousiasmeren.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:70 social sciences in general
Programme:Social Science Education MSc (60035)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/73689
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page