University of Twente Student Theses
Ontwerponderzoek: radicalisering van jongeren bespreken in de klas : Een lessenserie maatschappijleer voor havo.
Lammers, J.H. (2018) Ontwerponderzoek: radicalisering van jongeren bespreken in de klas : Een lessenserie maatschappijleer voor havo.
PDF
3MB |
Abstract: | Binnen dit ontwerponderzoek is een lessenserie maatschappijleer over radicalisering van jongeren voor havo 4 ontworpen. Hierbij is gebruik gemaakt van de theorie van probleemtypologie en bijbehorende argumenten en de werkvorm Open Space. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe ziet een lessenserie maatschappijleer over radicalisering van jongeren voor havo 4 eruit, wanneer er gebruik gemaakt wordt van probleemtypologie en bijbehorende soorten argumenten?” Het onderzoek bestaat uit vier fasen: literatuuranalyse, lesontwerp, evaluatie en verwerking van de evaluatie tot het definitieve lesontwerp. Op basis van de voorwaarden uit de literatuur is een serie van vier lessen ontworpen, waarbij de leerlingen vanuit een hulpvraag van de schooldirecteur een concrete oplossing bedenken om radicalisering van jongeren op hun school tegen te gaan. Hiervoor nemen ze elke les vanuit een andere rol deel aan een Open Space: leerling, beleidsfilosoof, beleidsmaker en politicus. Het lesontwerp is geëvalueerd met behulp van docenten maatschappijleer en op basis hiervan verbeterd. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Teaching Social Sciences and Humanities in secondary education MSc (68535) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/74487 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page