University of Twente Student Theses
Logische logistiek : blik op processen binnen Euroterminal II
Ferrée, Sevrien (2008) Logische logistiek : blik op processen binnen Euroterminal II.
Full text not available from this repository.
Full Text Status: | Access to this publication is restricted |
Abstract: | Dit onderzoek in het kader van de bachelor eindopdracht voor de studie Civiele techniek, gaat in op de logistieke processen binnen Euroterminal II. Deze in Coevorden gelegen containerterminal is in 2007 geopend en slaat containers over van de vrachtwagen op de trein én andersom. Omdat een nieuwe terminal in de regel een aantal kinderziektes kent, gaat dit onderzoek in op de huidige situatie, de situatie zoals het zou moeten zijn en de verbeteringen die eventueel moeten worden aangedragen om van de huidige in de ‘’zou-situatie’’ te komen. De vraagstelling luidt: ‘’Hoe verlopen de huidige logistieke en administratieve processen binnen Euroterminal II, is er binnen deze processen ruimte voor verbetering en zo ja; hoe?’’ Binnen het administratieve kader was er een tweetal mogelijke knelpunten te vinden. De huidige computerprogramma’s Paradox en Alibaba worden parallel aan elkaar gebruikt, waardoor containerinformatie dubbel wordt ingevoerd. Dit is inefficiënt. Daarnaast ontbreekt binnen Euroterminal II een aansluiting met een EDI-systeem waarmee de terminal in contact staat met andere containerterminals. De mogelijke knelpunten blijken ook daadwerkelijk problemen te zijn. Deze problemen worden door de Bentheimer Eisenbahn ook als zodanig ervaren, zodat in de loop van de onderzoeksperiode voor de administratieve knelpunten een gedeeltelijke oplossing wordt ingevoerd: Het computerprogramma M3 zou op den duur Paradox moeten vervangen en daarmee ook de mogelijkheid tot de verbinding met een EDI-systeem kunnen bewerkstelligen. Het programma biedt echter géén oplossing voor het dubbel invoeren van informatie in zowel Alibaba als Paradox. Om te zorgen dat in de toekomst het dubbel invoeren verdwijnt, moet er een verbinding tussen M3 en Alibaba tot stand komen. Met deze ’interface’ kan een wezenlijke arbeidsbesparing worden bewerkstelligd. Behalve het feit dat er met M3 een (gedeeltelijke) oplossing is gevonden voor de knelpunten omtrent Alibaba en Paradox zijn ook communicatieproblemen ook aangepakt. Nieuwe portofoons hebben inmiddels (voor een groot deel) oude apparaten vervangen en miscommunicatie als gevolg van slecht functionerende portofoons komt (bijna) niet meer voor. Op logistiek gebied lagen de knelpunten op het gebied van stalling én communicatie tussen het kantoor en de containerkranen. Er ontbreekt een goed stallingsysteem op de terminal en de communicatie tussen de medewerkers op het kantoor en de kraanmachinist kan ook verbeterd worden. Voor deze twee mogelijke knelpunten werd een analyse uitgevoerd of deze wel degelijk als probleem konden worden beschouwd. Het bleek dat de aan- en afvoer van containers door vrachtwagens op dit moment (nog) geen problemen oplevert met betrekking tot drukte en vertraging in het handlingsproces. Het aanleggen van een stallingsysteem is qua intensiteit niet nodig. Tevens moet niet worden geïnvesteerd in een duur communicatiesysteem voor de reach stackers (denk hierbij aan boordcomputers). Een dergelijk systeem alsmede een stallingsysteem kunnen echter in de toekomst wel van waarde zijn in een situatie waarin meer TEU’s moeten worden gehandled. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Clients: | Bentheimer Eisenbahn |
Faculty: | ET: Engineering Technology |
Subject: | 56 civil engineering |
Programme: | Civil Engineering BSc (56952) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/74770 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page