University of Twente Student Theses

Login

De ervaringen van mantelzorgers van personen met dementie met het ontmoetingscentrum van Liberein

Bente, B. and Kleisen, M. (2018) De ervaringen van mantelzorgers van personen met dementie met het ontmoetingscentrum van Liberein.

[img] PDF
876kB
Abstract:Achtergrond: De afgelopen twee decennia is het aantal mensen met dementie flink gestegen, waardoor de kosten in de dementiezorg enorm toegenomen zijn. Hierdoor zijn de personen met dementie genoodzaakt om langer thuis te blijven wonen, waardoor ze afhankelijk worden van mantelzorgers. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de mantelzorgers van personen met dementie overbelast is. Om een deel van deze belasting weg te nemen is het ontmoetingscentrum ontwikkeld. Het ontmoetingscentrum ontvangt een aantal dagen per week een vaste groep personen met dementie, waardoor de mantelzorger een dag vrij heeft. Tot op heden is er nog geen onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het ontmoetingscentrum op de zorgbelasting van de mantelzorger. De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt daarom als volgt: “Wat zijn de ervaringen van mantelzorgers van personen met dementie met het ontmoetingscentrum binnen Liberein?”. Methode: Door middel van kwalitatief onderzoek via interviews werd er inzicht verkregen in de ervaringen van mantelzorgers met het ontmoetingscentrum. In totaal werden er voor dit onderzoek twaalf mantelzorgers geselecteerd. Het semigestructureerde interview schema bestaat uit de thema’s: Algemeen onderdeel, Knelpunten en Behoeftes, Verwachtingen van het ontmoetingscentrum, Diensten van het ontmoetingscentrum en Evaluatie van het ontmoetingscentrum. De opgenomen interviews zijn getranscribeerd en binnen Atlas.ti (versie 8) inductief gecodeerd door twee codeurs. Het codeerschema werd net zolang herzien tot het een abstractieniveau heeft bereikt, waarin enkel de overkoepelende thema’s overbleven en details weggelaten zijn. Resultaten: Mantelzorgers ervaren dat zij niet meer aan hun eigen leven toekomen, omdat de situatie met hun partner voortdurend hun aandacht opeist. Door het ontmoetingscentrum hebben zij een vrije dag voor eigen activiteiten en kunnen zij zich even opladen. De diensten van het ontmoetingscentrum geven de mantelzorgers kennis, maar zorgen er ook voor dat mantelzorgers lotgenoten treffen waarmee zij ervaringen kunnen delen zodat zij van elkaar kunnen leren. Mantelzorgers geven aan dat het ontmoetingscentrum nog verbeterd kan worden door de groepen te verkleinen, meer (buiten)activiteiten te organiseren, meer lichamelijke beweging aan de dagelijkse planning toe te voegen en het liefst zouden zij het ontmoetingscentrum op meer dagen willen bezoeken. Conclusie: Het ontmoetingscentrum biedt de mantelzorgers een goede ondersteuning waardoor zij het gevoel hebben de zorg voor hun partner langer aan te kunnen. Praktische verbeteringen zijn het verkleinen van groepen en het creëren van meer openingsdagen van het ontmoetingscentrum. Daarnaast zou eHealth een uitkomst kunnen bieden voor mantelzorgers in de vorm van bewaking op afstand. Om dergelijke technologieën succesvol te kunnen implementeren bij deze doelgroep is er meer onderzoek nodig naar de wensen van mantelzorgers van personen met dementie.Achtergrond: De afgelopen twee decennia is het aantal mensen met dementie flink gestegen, waardoor de kosten in de dementiezorg enorm toegenomen zijn. Hierdoor zijn de personen met dementie genoodzaakt om langer thuis te blijven wonen, waardoor ze afhankelijk worden van mantelzorgers. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de mantelzorgers van personen met dementie overbelast is. Om een deel van deze belasting weg te nemen is het ontmoetingscentrum ontwikkeld. Het ontmoetingscentrum ontvangt een aantal dagen per week een vaste groep personen met dementie, waardoor de mantelzorger een dag vrij heeft. Tot op heden is er nog geen onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het ontmoetingscentrum op de zorgbelasting van de mantelzorger. De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt daarom als volgt: “Wat zijn de ervaringen van mantelzorgers van personen met dementie met het ontmoetingscentrum binnen Liberein?”. Methode: Door middel van kwalitatief onderzoek via interviews werd er inzicht verkregen in de ervaringen van mantelzorgers met het ontmoetingscentrum. In totaal werden er voor dit onderzoek twaalf mantelzorgers geselecteerd. Het semigestructureerde interview schema bestaat uit de thema’s: Algemeen onderdeel, Knelpunten en Behoeftes, Verwachtingen van het ontmoetingscentrum, Diensten van het ontmoetingscentrum en Evaluatie van het ontmoetingscentrum. De opgenomen interviews zijn getranscribeerd en binnen Atlas.ti (versie 8) inductief gecodeerd door twee codeurs. Het codeerschema werd net zolang herzien tot het een abstractieniveau heeft bereikt, waarin enkel de overkoepelende thema’s overbleven en details weggelaten zijn. Resultaten: Mantelzorgers ervaren dat zij niet meer aan hun eigen leven toekomen, omdat de situatie met hun partner voortdurend hun aandacht opeist. Door het ontmoetingscentrum hebben zij een vrije dag voor eigen activiteiten en kunnen zij zich even opladen. De diensten van het ontmoetingscentrum geven de mantelzorgers kennis, maar zorgen er ook voor dat mantelzorgers lotgenoten treffen waarmee zij ervaringen kunnen delen zodat zij van elkaar kunnen leren. Mantelzorgers geven aan dat het ontmoetingscentrum nog verbeterd kan worden door de groepen te verkleinen, meer (buiten)activiteiten te organiseren, meer lichamelijke beweging aan de dagelijkse planning toe te voegen en het liefst zouden zij het ontmoetingscentrum op meer dagen willen bezoeken. Conclusie: Het ontmoetingscentrum biedt de mantelzorgers een goede ondersteuning waardoor zij het gevoel hebben de zorg voor hun partner langer aan te kunnen. Praktische verbeteringen zijn het verkleinen van groepen en het creëren van meer openingsdagen van het ontmoetingscentrum. Daarnaast zou eHealth een uitkomst kunnen bieden voor mantelzorgers in de vorm van bewaking op afstand. Om dergelijke technologieën succesvol te kunnen implementeren bij deze doelgroep is er meer onderzoek nodig naar de wensen van mantelzorgers van personen met dementie.Achtergrond: De afgelopen twee decennia is het aantal mensen met dementie flink gestegen, waardoor de kosten in de dementiezorg enorm toegenomen zijn. Hierdoor zijn de personen met dementie genoodzaakt om langer thuis te blijven wonen, waardoor ze afhankelijk worden van mantelzorgers. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de mantelzorgers van personen met dementie overbelast is. Om een deel van deze belasting weg te nemen is het ontmoetingscentrum ontwikkeld. Het ontmoetingscentrum ontvangt een aantal dagen per week een vaste groep personen met dementie, waardoor de mantelzorger een dag vrij heeft. Tot op heden is er nog geen onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het ontmoetingscentrum op de zorgbelasting van de mantelzorger. De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt daarom als volgt: “Wat zijn de ervaringen van mantelzorgers van personen met dementie met het ontmoetingscentrum binnen Liberein?”. Methode: Door middel van kwalitatief onderzoek via interviews werd er inzicht verkregen in de ervaringen van mantelzorgers met het ontmoetingscentrum. In totaal werden er voor dit onderzoek twaalf mantelzorgers geselecteerd. Het semigestructureerde interview schema bestaat uit de thema’s: Algemeen onderdeel, Knelpunten en Behoeftes, Verwachtingen van het ontmoetingscentrum, Diensten van het ontmoetingscentrum en Evaluatie van het ontmoetingscentrum. De opgenomen interviews zijn getranscribeerd en binnen Atlas.ti (versie 8) inductief gecodeerd door twee codeurs. Het codeerschema werd net zolang herzien tot het een abstractieniveau heeft bereikt, waarin enkel de overkoepelende thema’s overbleven en details weggelaten zijn. Resultaten: Mantelzorgers ervaren dat zij niet meer aan hun eigen leven toekomen, omdat de situatie met hun partner voortdurend hun aandacht opeist. Door het ontmoetingscentrum hebben zij een vrije dag voor eigen activiteiten en kunnen zij zich even opladen. De diensten van het ontmoetingscentrum geven de mantelzorgers kennis, maar zorgen er ook voor dat mantelzorgers lotgenoten treffen waarmee zij ervaringen kunnen delen zodat zij van elkaar kunnen leren. Mantelzorgers geven aan dat het ontmoetingscentrum nog verbeterd kan worden door de groepen te verkleinen, meer (buiten)activiteiten te organiseren, meer lichamelijke beweging aan de dagelijkse planning toe te voegen en het liefst zouden zij het ontmoetingscentrum op meer dagen willen bezoeken. Conclusie: Het ontmoetingscentrum biedt de mantelzorgers een goede ondersteuning waardoor zij het gevoel hebben de zorg voor hun partner langer aan te kunnen. Praktische verbeteringen zijn het verkleinen van groepen en het creëren van meer openingsdagen van het ontmoetingscentrum. Daarnaast zou eHealth een uitkomst kunnen bieden voor mantelzorgers in de vorm van bewaking op afstand. Om dergelijke technologieën succesvol te kunnen implementeren bij deze doelgroep is er meer onderzoek nodig naar de wensen van mantelzorgers van personen met dementie.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Liberein, Enschede, Nederland
Faculty:TNW: Science and Technology
Subject:01 general works
Programme:Health Sciences BSc (56553)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/75294
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page