University of Twente Student Theses
Peer feedback in de ideefase van het ontwerpproces : de ontwikkeling van 2 methoden voor het vak Onderzoek & Ontwerpen
Vliet, P.J. van (2018) Peer feedback in de ideefase van het ontwerpproces : de ontwikkeling van 2 methoden voor het vak Onderzoek & Ontwerpen.
PDF
14MB |
Abstract: | Leerlingen in de 2de klas van het Technasium zijn bij hun O&O-projecten vaak tevreden met hun eerste idee. In dit onderzoek is onderzocht of leerlingen door middel van het geven van feedback op elkaars ideeën (peer feedback) er toe gemotiveerd worden om méér ideeën te bedenken. Daartoe zijn op basis van theorie, interviews en observaties, 2 methoden ontwikkeld, die op 2 scholen zijn getest. Het volledig beantwoorden van de hoofdvraag is niet mogelijk gebleken. De praktijktests hebben uitgewezen dat de methoden van elkaar feedback geven enthousiast ontvangen en uitgevoerd zijn. De feedback was soms nuttig en bruikbaar, en werd er door de leerlingen positief teruggekeken op de test-sessies. Tot meer ideeën hebben de methoden niet echt geleid. Er is geconstateerd dat de geforceerde doorlooptijd van de tests, alsmede de buiten reguliere O&O projecten geplaatste testopdrachten daar voor een belangrijk deel debet aan waren. Ook konden de methoden op sommige punten verbeterd worden. Aanbevelingen voor verbetering van zowel de peerfeedbackmethoden als de testmethoden geven een opmaat voor verder onderzoek. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/76654 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page