University of Twente Student Theses

Login

Identifying and addressing common programming misconceptions with Variables - Part II

Peters, ir. Rifca M. (2018) Identifying and addressing common programming misconceptions with Variables - Part II.

[img] PDF
3MB
Abstract:Programmeren is niet alleen een verplicht onderdeel van het vak Informatica op het middelbaar onderwijs, het is ook een uitstekend middel voor het aanleren van zogenoemde ‘21e eeuwse vaardigheden’. Echter, is programmeren ook lastig om te leren. Niet te min vanwege de abstracte concepten die ook nog eens nauw met elkaar samenhangen en dus veelal in relatie tot elkaar worden aangeleerd. Geschikt lesmateriaal is hierbij onmisbaar, maar juist daar lijkt het aan te ontbreken. Danny Plass-Oude Bos en Rifca Peters hebben in kaart gebracht welke knelpunten leerlingen ervaren en hoe deze overwonnen kunnen worden. In eerder werk zijn mogelijke en onder leerlingen voorkomende misvattingen over variabelen geanalyseerd, alsmede een test om het bestaan van deze misvattingen te detecteren gepresenteerd. Nu zal ingegaan worden op instructie van zes leerdoelen over variabelen middels een interactieve video. Onderzoek onder 33 4e jaars havo en vwo leerlingen laat zien dat na het kijken van de video het bestaan van misvattingen aanzienlijk afneemt. Hiermee tonen we aan dat met een relatief korte interventie, op een leuke manier, een beter begrip van het concept variabelen aangeleerd kan worden.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:54 computer science, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/77037
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page