University of Twente Student Theses
Peer feedback in de ideefase van het ontwerpproces : De ontwikkeling van twee methoden voor het vak Onderzoek & Ontwerpen
Mulder, MSc Milou and Vliet, MSc P.J. van (2018) Peer feedback in de ideefase van het ontwerpproces : De ontwikkeling van twee methoden voor het vak Onderzoek & Ontwerpen.
PDF
62MB |
Abstract: | Dit onderzoek heeft als doel gehad het ontwikkelen en testen van 2 methoden die toegepast kunnen worden bij het O&O onderwijs in de 2de klassen van het Technasium. Deze methoden moeten leerlingen, door het geven van feedback op elkaars ontwerpideeën, ertoe aanzetten om méér ideeën te genereren. In het vooronderzoek zijn leerlingen geobserveerd en zijn die leerlingen en hun docenten geïnterviewd. Daarnaast is een theoretisch kader geschetst dat randvoorwaarden heeft gelegd op het gebied van (peer-)feedback geven en ideeën genereren. Op basis hiervan zijn de 2 verschillende methoden ontwikkeld en vervolgens in 2 verschillende klassen getest. Het volledig beantwoorden van de vraag of peer feedback ingezet kan worden om de kwantiteit van ontwerpideeën te vergroten, is niet mogelijk gebleken. De praktijktests hebben uitgewezen dat de methoden van elkaar feedback geven, hoewel voor verbetering vatbaar, enthousiast ontvangen en uitgevoerd zijn. De feedback was soms nuttig en bruikbaar, en er werd positief teruggekeken op de sessie. Tot meer ideeën hebben de methoden niet echt geleid. Er is geconstateerd dat de geforceerde doorlooptijd van de tests, alsmede de buiten reguliere O&O projecten geplaatste test-opdrachten daar voor een belangrijk deel debet aan waren. Ook konden de methoden op sommige punten verbeterd worden. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/77220 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page