University of Twente Student Theses

Login

Zo constant als een Planck? : Het ontwerpen en testen van een practicum over de bepaling van de constante van Planck

Luiten, W.M. (2019) Zo constant als een Planck? : Het ontwerpen en testen van een practicum over de bepaling van de constante van Planck.

[img] PDF
29MB
Abstract:Dit Onderzoek van Onderwijs gaat over de doorontwikkeling van een practicum en de begripsvorming omtrent het practicum. Het practicum is gericht op de quantisering van het elektromagnetisch spectrum. Leerlingen bepalen in het practicum de constante van Planck. Op een gestructureerde manier wordt de originele practicumhandleiding geanalyseerd en verbeterd. Er is een voortest en een natest opgesteld om het begrip van leerlingen over de quantisering van licht en het foto-elektrisch effect te testen. De resultaten van de voortest en natest gaven kwantitatief geen duidelijkheid over de begripsvorming van de leerlingen. Wel zijn er uit observaties tijdens het practicum aanwijzingen dat het practicum heeft bijgedragen aan de begripsvorming van de leerlingen. Aan de hand van de testrun is er een herontwerp gedaan en is er een docentenhandleiding ontwikkeld. De docentenhandleiding is voorgelegd aan ervaren docenten voor een expertreview. In de conclusie worden aanbevelingen gedaan voor eventuele verdere tests.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/78091
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page