University of Twente Student Theses

Login

Ontwerpen van opdrachten voor het vak MAW waarmee leerlingen concepten actief leren gebruiken

Leeuw, Jan (2019) Ontwerpen van opdrachten voor het vak MAW waarmee leerlingen concepten actief leren gebruiken.

[img] PDF
1MB
Abstract:In het concept-contextprogramma maatschappijwetenschappen moeten havo leerlingen vanaf het examen 2019 concepten actief kunnen gebruiken in nieuwe contexten. Wat vraagt het eigenlijk van leerlingen om dit te kunnen doen? Welke gebreken laten leerlingen zien wanneer zij antwoorden formuleren op dit soort toepassingsvragen? In dit onderzoek is een cognitief model ontwikkeld dat kan worden beschouwd als een operationalisering van de vaardigheid 'actief gebruik van een concept in een nieuwe context'. Het model beschrijft welke deelvaardigheden aan de orde zijn en welke kennis en inzichten leerlingen daarbij moeten kunnen toepassen. Daarnaast zijn de antwoorden van een groep leerlingen op een typerende vraag geanalyseerd, waarmee meer zicht op het werkelijke beheersingsniveau van leerlingen is verkregen. Het blijkt dat leerlingen veel moeite hebben om de werking van een concept in de context goed uit te leggen. In veel antwoorden wordt hooguit impliciet uitgelegd hoe het concept in de context te herkennen is. Op basis van inzichten die dit heeft opgeleverd, zijn ontwerpeisen opgesteld voor de constructie van opdrachten waarmee leerlingen gericht (aansluitend bij hun beheersingsniveau) kunnen oefenen met actief gebruik van concepten. Met behulp van deze eisen zijn uiteindelijk enkele prototype opdrachten gemaakt die in de lespraktijk gebruikt en getest kunnen worden.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:70 social sciences in general, 81 education, teaching
Programme:Social Sciences and Humanties Education MSc (68532)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/78198
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page