University of Twente Student Theses
Welke toon maakt de therapie? : Een communicatief pragmatische benadering van triadische interacties tijdens hondentherapie bij jongeren met een autismespectrumstoornis
Slot, A.G. (2019) Welke toon maakt de therapie? : Een communicatief pragmatische benadering van triadische interacties tijdens hondentherapie bij jongeren met een autismespectrumstoornis.
PDF
765kB |
Abstract: | Het doel van dit exploratieve en kwalitatieve onderzoek is om middels de systemische communicatietheorie van Watzlawick et al. (1974) kenmerken van interacties tijdens hondentherapie en mogelijke werkzame mechanismen in kaart te brengen voor jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS). Hiervoor is er een in de praktijk geaard codeboek geconstrueerd, dat gebruikt kan worden om op systematische wijze interacties binnen de triade therapeut – cliënt – hond te analyseren. Het codeboek beslaat patronen op het gebied van (a) complementariteit en symmetrie en (b) omschrijvingen van de betrekking. Er zijn video-opnamen gemaakt van therapiesessies bij Hulphond Nederland. De oefening 'grenzen aangeven' is gekozen als uitgangspunt voor de opzet van het codeboek en de analyse van micro-observationele gedragingen. De communicatie in hondentherapie voor jongeren met ASS blijkt hiërarchisch georganiseerd. In het algemeen neemt therapeut de leiding en cliënt neemt op zijn beurt een leidende positie in richting hond. Symmetrie vindt vooral plaats tussen cliënt en hond. Op betrekkingsniveau zijn enkele kenmerken van de grenzenoefening weergegeven. Vanuit de resultaten worden suggesties gedaan voor drie werkzame mechanismen die verder onderzocht kunnen worden en enkele aandachtspunten voor de oefening zelf. Vervolgonderzoek kan zich richten op het verder uitwerken van het codeboek tot een betrouwbaar en valide meetinstrument. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Psychology MSc (66604) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/78330 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page