University of Twente Student Theses

Login

Het beter formuleren van antwoorden op taalvragen bij leerlingen van 4HAVO en 5VWO

Huijgens, Dyllian (2019) Het beter formuleren van antwoorden op taalvragen bij leerlingen van 4HAVO en 5VWO.

[img] PDF
1MB
Abstract:Veel leerlingen hebben moeite met het formuleren van antwoorden op taalvragen. Taalvragen zijn vragen waarbij leerlingen iets moeten uitleggen, beredeneren, toelichten etc. Veel scheikunde docenten spenderen de meeste tijd van hun lessen aan het uitleggen van bijvoorbeeld rekenopgaven en de leerstof die de leerlingen moeten kennen, maar er wordt weinig aandacht besteed aan hoe leerlingen antwoorden moeten formuleren op vragen waarbij iets uitgelegd moet worden. Om deze reden is er een onderzoek gestart om te kijken of het aanleren van een strategie kan helpen om de leerlingen beter hun antwoorden te laten formuleren op taalvragen in tentamens. Hierbij is in één 4HAVO en één 5VWO klas een strategie aangeleerd. Om resultaten te verkrijgen zijn tentamens van deze twee klassen en twee andere controleklassen geanalyseerd op verschillende aspecten. Uit deze resultaten zal een conclusie worden getrokken of het aanleren van deze strategie heeft geholpen bij het formuleren van antwoorden op taalvragen.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Het Montessori College Twente, Hengelo, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/78872
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page