University of Twente Student Theses
Het ontwerpen van effectieve en motiverende practica
Dappers, Luuk (2019) Het ontwerpen van effectieve en motiverende practica.
This is the latest version of this item.
PDF
1MB |
Abstract: | In het voortgezet natuurkundeonderwijs zijn practica essentieel. Een practicum is een goede methode voor verschillende onderwijsdoelen, zoals het ondersteunen van theorie, overbrengen wat natuurkunde als experimentele wetenschap betekent en leren onderzoeken. Daarnaast kan een practicum de motivatie verhogen. Echter, uit reviews van didactisch onderzoek van practicum blijkt dat deze doelen maar heel beperkt gerealiseerd worden en dat het mogelijk moet zijn de effectiviteit sterk te verbeteren. Daarnaast heeft een groot gedeelte van de havo 4 leerlingen een motivatieprobleem. Ze hebben weinig zin om aan opdrachten te werken. In dit onderzoek is een theoretisch kader ontwikkeld naar hoe effectieve practica ontworpen kunnen worden, wat motivatie is en op welke manieren die versterkt kan worden. Uiteindelijk zijn er twee verschillende practica ontwikkeld, uitgevoerd door havo 4 leerlingen en zijn de leeropbrengsten en de motivatie geëvalueerd. Hieruit blijkt dat het in de praktijk nog erg lastig is dat de leerlingen de gewenste leerdoelen behalen. Ook valt het niet mee om de motivatie te bepalen. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 33 physics, 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/79228 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page