Invloed van keuze rondom moment van toetsing in 4VWO scheikunde op toetsresultaten en toetsdruk

Merkens, A.C. (2019)

In een viertal scheikunde 4VWO klassen, met in totaal 88 leerlingen, is in het schooljaar 2018-2019 op het Isendoorn College te Warnsveld, gebruik gemaakt van een 1-2-3-toetscyclus. In deze toetscyclus kregen de leerlingen per hoofdstuk uit de gebruikte lesmethode drie mogelijke momenten voor het maken van een toets aangeboden. Leerlingen kregen de keuze om de toets twee weken eerder (moment 1), op de geplande datum (moment 2) of twee weken later te maken (moment 3). Deze drie momenten van toets-afname vormen samen de 1-2-3-toets-cyclus. In dit onderzoek zijn de effecten van deze toetscyclus op de door leerlingen behaalde toetsscores en het ervaren van toetsdruk door leerlingen onderzocht. Daarnaast is de motivatie voor deelname aan de verschillende rondes onderzocht. Tevens is onderzocht of de lesgevende docenten een verandering in gevraagde inzet waarnamen.
Merkens_MA_BMS.pdf