University of Twente Student Theses

Login

Effecten van Intelligent Speed Adaption op de reistijd en uitstoot op de N35

Hiemstra, J.J. (2019) Effecten van Intelligent Speed Adaption op de reistijd en uitstoot op de N35.

[img] PDF
3MB
Abstract:De auto geeft de mens de mogelijkheid om haar mobiliteit te vergroten. De macht over de auto, de technologische mogelijkheden en de wens om snel op de bestemming aan te komen zorgen ervoor dat de maximumsnelheid die op een wegvak geldt regelmatig wordt overschreden. Wat naast verkeersonveiligheid ook een toename in de uitstoot van CO2 met zich mee brengt. De huidige doelen uit het Klimaatakkoord zorgen voor een stimulans om de uitstoot van CO2 in het verkeer te reduceren (Hammingh, 2019). Een manier om dat te bewerkstelligen is om de voertuigen die de maximumsnelheid willen overtreden te beperken in hun snelheid. Deze methode wordt Intelligent Speed Adaptation (ISA) genoemd. Dit kan op slechts een adviserende manier, maar ook op vrijwillige basis of het is verplicht (Carsten & Tate, 2005). In dit onderzoek is de verplichte manier onderzocht. Het doel van het onderzoek is om te onderzoeken in hoeverre ISA een effect heeft op de snelheden, de reis- en verliestijd en de uitstoot van CO2 op een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Hiervoor is de N35 tussen Raalte en Nijverdal als casus genomen, omdat dit relatief veel factoren bevat die mogelijk invloed hebben, zoals VRI’s, een dorpje met lagere maximumsnelheid en een spoorwegovergang. De voertuigen die ISA ingebouwd krijgen zijn uitsluitend personenauto’s. Er zijn scenario’s gecreëerd waarbij zij voor 0, 25, 50, 75 of 100 procent ISA ingebouwd krijgen. De andere factor voor de scenario’s zijn de tijdvakken. Dit zijn de ochtendspits en avondspits, een situatie overdag en een situatie in de nacht. Dit brengt het totaalaantal scenario’s voor de simulatie op twintig. Deze scenario’s worden in het programma PTV Vissim gesimuleerd voor 2,5 uur, waarbij de snelheid en reistijd over de N35 gemeten wordt. De gegevens worden gebruikt door het programma EnViVer van TNO om de uitstoot van het verkeer te berekenen. Om antwoord te geven op het doel van het onderzoek wordt de snelheid, de reistijd en vertragingstijd en de CO2-uitstoot vergeleken voor de verschillende penetratiegraden in verschillende momenten op de dag. Uit het onderzoek blijkt dat ISA een effectieve manier is om de hogere snelheden uit het verkeer te filteren, terwijl de snelheid van de auto’s licht afneemt bij hogere penetratiegraden van ISA. Dat heeft verband met de reistijd, die licht toeneemt. Daarentegen neemt de verliestijd van de auto’s wel af, dat komt onder andere omdat de gewenste snelheid ook lager is. De resultaten van de CO2-uitstoot zijn bij hogere penetratiegraden van ISA heel iets beter voor het milieu, opvallend is dat de uitstoot van het vrachtverkeer juist toeneemt. Samengevat is ISA effectief in het terugdringen van hoge snelheden en het homogeniseren van de verkeersstromen, maar is het effect op de CO2-uitstoot in dit onderzoek niet duidelijk aanwezig.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/80826
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page