University of Twente Student Theses

Login

Een kwalitatief onderzoek naar gezamenlijke besluitvorming bij laaggeletterde patiënten in het MST

Vriens, Maartje (2020) Een kwalitatief onderzoek naar gezamenlijke besluitvorming bij laaggeletterde patiënten in het MST.

[img] PDF
941kB
Abstract:Momenteel hebben laaggeletterde patiënten in het MST een minimale invloed bij het proces van gezamenlijke besluitvorming. Het doel van dit onderzoek is om een manier te vinden voor de inrichting van het proces van gezamenlijke besluitvorming bij laaggeletterde patiënten in het MST. Hiervoor is de volgende hoofdvraag geformuleerd: ‘Op welke manier kan het proces van gezamenlijke besluitvorming worden ingericht voor laaggeletterde patiënten in het MST?’ Om een antwoord te kunnen geven op de hoofdvraag is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. In totaal zijn elf interviews telefonisch afgenomen met behulp van semigestructureerde interviewschema’s. Er zijn acht zorgprofessionals uit het MST en drie externe experts geïnterviewd. Uit de interviews is gebleken dat laaggeletterdheid redelijk onbekend is binnen het MST en dat er een geschikte inrichting is voor het proces van gezamenlijke besluitvorming. Het proces van gezamenlijke besluitvorming hoeft niet op een andere manier te worden ingericht voor laaggeletterde patiënten, maar de zorgprofessional moet bij deze patiënten stap voor stap door het proces gaan. Op die manier krijgt een laaggeletterde patiënt de tijd om informatie tot zich te nemen. Daarnaast zijn er een aantal handelingen die moeten worden uitgevoerd om de laaggeletterden te ondersteunen bij het beslissingsproces. Zorgprofessionals moeten laaggeletterdheid bij patiënten kunnen herkennen, zodat de informatievoorziening op een gepast niveau kan worden gegeven. De patiënten kunnen de verstrekte informatie dan beter begrijpen en een voorkeur vormen voor een behandeling. Samen met de zorgprofessional kan een beslissing worden gemaakt voor het behandelproces en op die manier wordt de besluitvorming gezamenlijk.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:TNW: Science and Technology
Subject:05 communication studies, 18 languages and literature, 70 social sciences in general, 81 education, teaching
Programme:Health Sciences BSc (56553)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/81722
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page