University of Twente Student Theses
As of Friday, 8 August 2025, the current Student Theses repository is no longer available for thesis uploads. A new Student Theses repository will be available starting Friday, 15 August 2025.
Natuurkunde in beeld!: visualisatie van een leerlijn
Spee, J.G. (2020) Natuurkunde in beeld!: visualisatie van een leerlijn.
PDF
5MB |
Abstract: | In het derde jaar van het VWO kiest de leerling zijn profiel. Hierdoor verliest een gedeelte van de klas de motivatie voor het vak natuurkunde. In dit onderzoek van onderwijs is een poster ontworpen die inzicht geeft in de leerlijn van het vak natuurkunde om uiteindelijk de motivatie van de leerlingen te verhogen. De ’Natuurkunde in Beeld!’ poster visualiseert een gedeelte van de leerlijn van het vak natuurkunde. Hiervoor zijn de belangrijkste onderwerpen uit het derde leerjaar gekoppeld aan drie hoofdlijnen welke drie domeinen binnen de natuurkunde representeren. Dit moet inzicht geven in de volgorde van onderwerpen die behandeld worden. Daarnaast wordt er bij de uitleg van de onderwerpen gebruik gemaakt van aantrekkelijke contexten om ook op deze manier de motivatie te verhogen. Het effect van de poster is getest door de poster op een testschool op te hangen. Middels een voor- en natest bij deze school en twee controlescholen, waar de poster niet hing, is gekeken naar de motivatie van de leerlingen. De testen laten verschillen zien in de motivatie van leerlingen, maar er valt niet te concluderen of uit te sluiten dat de poster de motivatie van leerlingen verhoogd door inzicht te geven in de natuurkunde leerlijn. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 33 physics, 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/82854 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page