University of Twente Student Theses

Login

Het opstellen van ontwerpopdrachten bij het vak O&O : een analyse van de aansluiting van ontwerpopdrachten bij O&O op ontwerpopdrachten in de beroepspraktijk

Hogt, A.L. (2020) Het opstellen van ontwerpopdrachten bij het vak O&O : een analyse van de aansluiting van ontwerpopdrachten bij O&O op ontwerpopdrachten in de beroepspraktijk.

[img] PDF
10MB
Abstract:Vanuit de visie van Stichting Technasium werken leerlingen bij het schoolvak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) aan actuele en authentieke opdrachten uit de beroepspraktijk, waarbij de leerlingen de rol aannemen van het bijbehorende beroep uit de beroepspraktijk, en een opdracht op eenzelfde manier benaderen zoals in de beroepspraktijk gebeurt. Dit doen leerlingen aan de hand van een opdrachtenboekje, waarin de opdracht staat beschreven. In de O&O-praktijk blijkt dat leerlingen tijdens het uitvoeren van de opdrachten soms vastlopen. Dit onderzoek richt zich op de aanname dat dit vastlopen ontstaat doordat de benadering van O&O-ontwerpopdrachten niet overeenkomt met de benadering van vergelijkbare ontwerpopdrachten in de beroepspraktijk. Dit wordt onderzocht aan de hand van een literatuuranalyse, interviews met docenten en medewerkers van Stichting Technasium, een enquête onder docenten en een analyse van een zestal opdrachten. Uiteindelijk wordt er een advies geformuleerd om het opstellen van O&O-ontwerpopdrachten te verbeteren. In dit advies worden aanbevelingen gedaan over op de communicatie vanuit Stichting Technasium, de betrokkenheid van een bètatechnische expert, de scheiding tussen het opdrachtenboekje en de begeleiding door de O&O-docent en een voorstel voor het aanpassen van een checklist die gebruikt kan worden bij het opstellen van O&O-opdrachten.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/83113
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page