University of Twente Student Theses

Login

Ik zie ik zie, wat jij proeft!: Een eyetracker studie over de invloed van kleur en symbolen van een verpakking, op de visuele attentie, het keuzegedrag en de smaakperceptie van chocolade.

Steggink, A.L. (2018) Ik zie ik zie, wat jij proeft!: Een eyetracker studie over de invloed van kleur en symbolen van een verpakking, op de visuele attentie, het keuzegedrag en de smaakperceptie van chocolade.

[img] PDF
802kB
Abstract:Wat leidt er toe dat consumenten juist dat ene product uit de supermarkt kopen? Bewust en onbewust spelen de onderdelen van een verpakking mee in de keuzes die men maakt in een supermarkt en hierbij dus op het koopgedrag. Een volgende aankoop ligt aan of de verwachtingen van de consument zijn uitgekomen. Maar hoe worden deze verwachtingen bepaald? Het eerste wat diegene ziet is tenslotte de verpakking van de reep. In dit onderzoek zijn verpakkingen van chocoladerepen geanalyseerd met een eyetracker bril. Met behulp van de eyetracker en een vragenlijst kon de visuele attentie, het keuzegedrag en de smaakperceptie gemeten worden en het effect van de verpakkingen hierop. Door verschil in kleur (een bruine- en een groene verpakking), en verschil in symbolen op de verpakking (cacaoboonelementen, melkelementen en enkel een effen kleur) kan dit gemakkelijk gemeten worden. Met deze uitkomsten zijn er aanbevelingen geleverd voor verbeteringen aan verpakkingen. Door een eyetracker te gebruiken, kan men ook de onbewuste percepties van de deelnemers meenemen in het onderzoek.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies BSc (56615)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/85322
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page