Zelf-congruentie : De rol van zelfmonitoring en de angst van introverte personen voor extraverte producten

Handlogten, W.J. (2008) Zelf-congruentie : De rol van zelfmonitoring en de angst van introverte personen voor extraverte producten.

[img]
Preview
PDF
321kB
Abstract:Uit onderzoek blijkt dat mensen een voorkeur hebben voor producten waarbij het visueel karakter overeenkomt met de eigen persoonlijkheid. Dit wordt het effect van zelf-congruentie genoemd. Dit onderzoek koppelt de mate van extraversie van personen aan de mate van extraversie van het uiterlijk van producten en meet wat hiervan het effect is op productvoorkeur en aankoopintentie. Daarbij wordt eveneens gekeken naar mogelijke invloeden op dit effect. De eerste mogelijke invloed zijn individuele verschillen in de mate van zelfmonitoring van personen. Voorgaand onderzoek suggereert namelijk dat het effect van zelf-congruentie afhankelijk kan zijn van hoe personen hun gedrag aanpassen aan verschillende personen en situaties. De tweede mogelijke invloed op het effect van zelf- congruentie die onderzocht wordt is het publiek dan wel privé-gebruik van producten. Uit het onderzoek blijkt dat extraverte personen een grotere voorkeur hebben voor producten met een extravert uiterlijk en dat zij deze ook sneller zullen kopen ten opzichte van introverte personen. Introverte personen hebben, op hun beurt, een grotere voorkeur voor producten met een introvert uiterlijk en zullen deze eveneens sneller kopen dan extraverte personen. Daarnaast blijkt dat er bij personen met een lage zelfmonitoring geen effect van zelf- congruentie bestaat terwijl dit bij personen met een hoge zelfmonitoring wel zeer sterk aanwezig is. Ook wordt duidelijk dat het effect van zelf-congruentie zich zowel voordoet bij producten voor publiek als privé-gebruik. Dit onderscheid blijkt totaal geen rol te spelen in het keuzeproces van de consument. Het is opvallend dat het effect van zelf-congruentie bij introverte personen beduidend sterker is. Een passende verklaring hiervoor kan zijn dat introverte personen een grotere angst hebben voor extraverte producten terwijl extraverte personen niet bijzonder afwijzend staan tegenover introverte producten.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/857
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page