University of Twente Student Theses

Login

Het effect van mindmaps bij het onderwerp Differentiaalrekening bezien vanuit het perspectief van 4VWO leerlingen met wiskunde B

Daccache, P. (2021) Het effect van mindmaps bij het onderwerp Differentiaalrekening bezien vanuit het perspectief van 4VWO leerlingen met wiskunde B.

[img] PDF
1MB
Abstract:Het gebruik van mindmaps in het onderwijs biedt verscheidene voordelen als het structureren van informatie, het verwerken en leren van lesstof en het visualiseren van verbanden tussen verschillende concepten. Binnen het wiskundeonderwijs kunnen mindmaps leerlingen helpen om het netwerk van de verschillende wiskundige concepten beter te begrijpen. Het doel van dit onderzoek was om de ervaringen van leerlingen met het creëren en gebruiken van mindmaps bij het onderwerp Differentiaalrekening te onderzoeken. Dit onderzoek is uitgevoerd onder veertien 4VWO leerlingen die wiskunde B volgen. Deze leerlingen hebben ieder een individuele mindmap gemaakt en hebben deze mindmap gebruikt bij een formatieve toets. Vervolgens zijn de leerervaringen opgehaald middels een enquête en drie verdiepende interviews. Tevens heeft er een analyse van de mindmaps plaatsgevonden. De onderzoeksresultaten kunnen worden opgedeeld in twee categorieën: de rol van mindmaps en het creëren en gebruiken van mindmaps. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen het creëren van een mindmap een tijdrovend proces vinden. Echter blijkt ook dat leerlingen het gebruik van een mindmap als positief ervaren tijdens het leerproces. Hierbij geven leerlingen aan dat mindmaps een overzicht bieden van de leerstof en als samenvatting gebruikt kunnen worden tijdens het leerproces.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:31 mathematics, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/87781
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page